Instagram hashtags effectief gebruiken? 5 tips!
Instagram hashtags kunnen veel doen voor je zakelijke posts. Dan is het natuurlijk wel belangrijk dat je je Instagram hashtags bewust kiest. Er zijn verschillende soorten hashtags. Dit wil zeggen dat hashtags kunnen worden ingedeeld in diverse groepen. Je hebt bijvoorbeeld merk specifieke hashtags, maar je hebt ook algemene hashtags die je goed in kunt zetten voor je business.
Maak je Instagram hashtags effectief
Het is vrij eenvoudig om meer succes te behalen met je zakelijke posts door de juiste Instagram hashtags te gebruiken. Wij geven je 5 praktische tips voor het gebruik van hashtags op je zakelijke Instagramaccount.
1. Instagram update hashtags
Het is belangrijk om iedere zakelijke update te voorzien van hashtags. Er zijn bedrijven die heel bescheiden gebruik maken van Instagram hashtags. Zij plaatsen er bij iedere update een stuk of drie. Er zijn ook bedrijven die erg enthousiast zijn met hashtags en die er per update een stuk of vijftig plaatsen. Beide opties zijn niet optimaal effectief. Met drie hashtags bereik je onvoldoende mensen en met vijftig hashtags kom je wanhopig over. Onderzoek heeft uitgewezen dat updates met elf hashtags het meest succesvol zijn.
2. Merk specifieke hashtags
Gebruik merk specifieke hashtags in je zakelijke posts, zoals unieke hashtags die matchen met bepaalde marketingcampagnes. Maak een unieke tag voor bijvoorbeeld fotocompetities die je plaatst. Deze tactiek zorgt er op de eerste plaats voor dat de fotowedstrijd meer aandacht krijgt. Daarnaast zorgt het ervoor dat mensen de posts van hun wedstrijdconcurrenten kunnen zien, waardoor zij nog fanatieker worden. Fotowedstrijden doen het altijd goed, dus probeer hier zeker aandacht aan te besteden.
3. Algemene Instagram hashtags
Om een breder publiek te bereiken gebruik je algemene hashtags. Dit kan natuurlijk van alles zijn. Het enige wat jij hoeft te doen is erop letten dat de hashtag populair is en relevant voor je post. Heb je een leuk personeelsuitje met een high tea? Gebruik dan bijvoorbeeld de hashtags #thee, #hightea en #koffie.
4. Trending hashtags
Trends komen en gaan op Instagram met de snelheid van de bliksem. Je moet dus bliksemsnel zijn om in te spelen op trends, zeker als deze goed bij jouw bedrijf passen. Houd trends in de gaten en gebruik trending hashtags op Instagram als deze goed bij jouw update passen. Met trending hashtags kun je duizenden mensen bereiken in slechts 60 seconden.
5. Blijf monitoren
Het gebruik van Instagram hashtags is altijd goed, maar het is wel ook belangrijk om deze te blijven monitoren. Analyseer wat hashtags doen en pas je strategie aan wanneer dit nodig is. Reageer altijd op comments die je ontvangt. Dit draagt bij aan het opbouwen van sterkere klantenrelaties.
Instagram training
Wil jij meer praktische Instagram tips en adviezen? Wil je alles weten over het optimaal gebruik maken van Instagram voor je business? Wij helpen je verder! Schrijf je in voor een Instagram training en je zal zien dat Instagram meer mogelijkheden voor bedrijven biedt dan je voor mogelijk had gehouden.