Instagram wil locatie bij Reels gaan vermelden

Instagram is aan het testen met het weergeven van locaties van accounts bij het posten van Reels. De Instagram Reels zijn zeer populair, maar Instagram merkt ook dat hier in bepaalde gevallen misbruik van wordt gemaakt. Dit zien we op meerdere sociale kanalen gebeuren. Instagram wil misleiding voorkomen door de locatie van een account te vermelden bij het posten van een Reel. Dit betekent dat de locatie van het profiel dat de clip gemaakt heeft, wordt weergegeven zodra iemand de Reel bekijkt.

Veel misleidende Reels op Instagram

Instagram heeft al langere tijd te maken met misleidende Reels en wil hier nu eindelijk een eind aan maken. Zo worden er advertentievideo’s weergegeven met een directe optie om een product te kopen. De advertentie laat de kijker denken dat het product afkomstig is uit Nederland. In werkelijkheid gaat het om producten die vanuit het welbekende AliExpress worden verzonden. In de praktijk betekent dit niet alleen dat mensen veel langer op de levering moeten wachten dan verwacht. Het betekent ook dat mensen vaak een veel te hoge prijs betalen voor het product en dat zij, in bepaalde gevallen, ook nog met extra inklaringskosten te maken krijgen. Door een locatie te vermelden bij Reels wil Instagram dergelijke misleiding op het platform voorkomen.

Misleidende operaties op het platform vermijden

Het platform geeft zelf aan dat het vermelden van een locatie een goede manier zou kunnen zijn om misleidende operaties met buitenlandse invloeden te vermijden. Hierbij geeft Instagram aan dat het vooral ook bedoeld is om gebruikers bewust te maken van hoe bepaalde groepen misleidende informatie kunnen verspreiden. Door de locatie vooraf te vermelden wordt er volgens Instagram een extra niveau van belangrijke content toegevoegd, wat gebruikers kan helpen valse informatie te markeren. Daarnaast is Instagram van mening dat het een eenvoudige, niet opdringerige manier is om duidelijkheid te scheppen, die een sleutelrol zou kunnen spelen in hoe een kijker informatie interpreteert.

Instagram blijft valse ads bestrijden

De laatste jaren heeft Instagram al meer acties ondernomen om valse en misleidende informatie van het platform te weren. Zo heeft het platform een reeks elementen toegevoegd, waaronder proactieve detectie via artificial intelligence, het verwijderen van twijfelachtige berichten en valse informatie labels. Moederbedrijf Meta gaf eerder al aan meer dan 200 wereldwijde netwerken vanuit 68 landen van het platform te hebben verwijderd. In de strijd tegen valse content zou de vermelding van een locatie van het profiel dat de content heeft gepost een belangrijke rol kunnen gaan spelen, volgens een woordvoerder van Instagram.

Meer ruimte voor eerlijke advertenties op Instagram

Het belangrijkste doel van Instagram is natuurlijk niet alleen om gebruikers te beschermen tegen valse ads, maar ook om meer ruimte te creëren voor eerlijke advertenties op Instagram. Voor veel bedrijven behoort Instagram tot de meest belangrijke kanalen binnen de social media strategie. Veel bedrijven halen dan ook een groot voordeel uit hun activiteiten op Instagram. Wil jij ook met dit platform aan de slag, maar weet je niet goed hoe? Volg dan een Instagram training bij ons! Wij helpen je graag verder.