Hoe integreer je social media in je marketing strategie?

Jouw marketing strategie is niet compleet wanneer social media hier niet in is opgenomen. Veel bedrijven hebben ergens in de afgelopen jaren social media accounts aangemaakt en zijn er goed mee aan de slag gegaan. Het ene bedrijf was er wat eerder bij dan het andere, maar over het algemeen zijn de meeste bedrijven op de goede weg. Toch zijn er ook nog bedrijven die social media nog niet in de marketing strategie hebben opgenomen. Voor deze bedrijven hebben wij eigenlijk maar één boodschap: het is tijd!

Zo integreer je social media in je marketing strategie

Als social media nog ontbreekt in jouw marketing strategie, dan is nu toch echt wel het moment om je strategie uit te breiden. Veel bedrijven die dit nog niet hebben gedaan vinden het lastig om social media te integreren in de marketing strategie. Daarom geven wij graag een aantal handige tips.

1. Kies minimaal 1 platform

Doe onderzoek en ontdek op welke sociale kanalen jouw doelgroep het meest te vinden is. Zijn zij vooral actief op Facebook of zitten zij toch meer door de foto’s en verhalen van Instagram te neuzen? Ontdek op welk sociaal kanaal jouw doelgroep het meest actief is. Het is belangrijk om aanwezig te zijn op minimaal 1 platform, zodat je hier de interactie aan kunt gaan met klanten.

2. Laat je inspireren

Het is belangrijk om te leren van anderen wanneer je zelf nog aan het begin staat. Ga je social media in je marketing strategie integreren? Zorg dan dat je leert van de besten en dat je je door de juiste partijen laat inspireren. Dus, lees de beste social media blogs, volg social media experts en verbind met de juiste professionals.

3. Voeg een strategische planning toe

Eén van de grootste valkuilen voor bedrijven die net actief worden op social media is dat zij snel weer stil vallen. In het begin hebben zij boordevol inspiratie en blijven zij posten. Hierna komt een periode waarin zij compleet stil vallen. De inspiratie is weg en uiteindelijk wordt het gewoon weer vergeten. Dit mag niet gebeuren. Plaats social media in je strategische planning om je volgers te blijven voeden. Zo realiseer je steeds meer betrokkenheid.

4. Monitor de resultaten

Het is belangrijk om goed te weten wat wel voor je werkt en wat niet. Welke posts hebben veel positieve reacties of deelacties gekregen op social media en welke posts hebben eigenlijk helemaal niets voor je gedaan? Door hier optimaal inzicht in te krijgen weet je precies wat jouw doelgroep van jou wil zien. Hier kun je slim op inspelen. Monitor de resultaten in het begin dagelijks, zodat je dagelijks bij kunt schaven om te optimaliseren.

5. Blijf leren om te ontwikkelen

Social media kanalen staan niet stil. De ontwikkelingen volgen elkaar snel op, waardoor het belangrijk is om goed bij te blijven. Schrijf je in voor updates van social media platforms, van experts en van social media bloggers. Verzamel eenvoudig alle kennis die je nodig hebt en je blijft makkelijker bij op het vlak van veranderingen, ontwikkelingen en toevoegingen.

Social media training

Natuurlijk helpen wij je graag bij het ontwikkelen van een social media strategie om nieuwe klanten te werven. Schrijf je bijvoorbeeld in voor één van onze social media trainingen, dan leren we je alles over social media.