Interviewen voor marketing: hoe werf je de juiste mensen?
Voor diverse vormen van marketing, waaronder contentmarketing, is het belangrijk om optimaal inzicht te hebben in wie je klanten zijn. Je hebt een goede buyer persona nodig om bijvoorbeeld te weten op welke manier jij het best communiceert naar je doelgroep. In de meeste gevallen is het interviewen van bestaande klanten een perfecte manier om je buyer persona te kunnen ontwikkelen voor marketing. Maar hoe werf je de juiste mensen om te interviewen?
Zo stimuleer je mensen om mee te doen
De beste manier om een optimale buyer persona te ontwikkelen is om klanten die je al hebt te interviewen. Door hen te interviewen leer je veel over je klanten, en daarmee ook over de klanten die je wilt gaan bereiken met je marketingactiviteiten. Toch, lang niet al je klanten zullen zomaar deel willen nemen aan een interview. Hoe zorg je er nu voor dat zij gestimuleerd worden om mee te doen? Wij geven je een aantal handige tips.
1. Gebruik de juiste prikkels
Er zullen zeker klanten zijn die het leuk vinden om mee te doen aan je interview. Helaas kun je deze positieve instelling niet van iedereen verwachten. Het grootste deel van je klanten zal een ‘reden’ nodig hebben om mee te doen. Zij verwachten er iets voor terug. Het is aan jou om te zorgen voor de juiste prikkel. De meest eenvoudige manier is het aanbieden van een cadeaubon of een kortingsbon.
2. Geef duidelijk aan dat het niets kost
Wanneer een bedrijf iemand verzoekt om deel te nemen aan een interview, dan is de eerste gedachte van velen dat er een verkooppraatje aan vast zal zitten. Het is daarom heel belangrijk om duidelijk te maken dat het geen verkooppraatje is en dat het de deelnemer niets meer zal kosten dan tijd om wat vragen te beantwoorden. Geef aan dat je het enkel en alleen doet om ervan te leren. Dit zal het voor velen een stuk leuker maken om mee te doen.
3. Stel je flexibel op
We kennen het eigenlijk allemaal wel. Precies tijdens het avondeten gaat de telefoon en aan de andere kant van de lijn hangt iemand die ‘even wat vragen wil stellen’. Natuurlijk, in de meeste gevallen gaat het dan wel om een verkoopgesprek en niet om een interview, maar we kunnen er duidelijk over zijn dat dit gewoon storend is. Zeker ook met het oog hierop is het belangrijk om je flexibel op te stellen. Laat aan de deelnemer over wanneer het interview plaatsvindt, bijvoorbeeld.
4. Stel grenzen voor het aantal deelnemers
Je wilt een duidelijke buyer persona kunnen creëren voor je marketing. Hiervoor heb je meer dan één persoon nodig om te interviewen, maar dat betekent niet dat je een waslijst met 1.000 personen nodig hebt. Integendeel. Dit kan de zaken alleen maar verwarrend maken. Kies de mogelijke deelnemers bewust en beperk het aantal personen. Weet je eigenlijk al veel over je buyer persona, dan kun je het af met een stuk minder mensen dan wanneer je nog helemaal geen idee hebt van je buyer persona. In de regel is 5 tot 10 personen voldoende.
5. Bereid je goed voor op de gesprekken
Wat heel belangrijk is, is dat je goed weet wat je eigenlijk wilt weten van de mensen die je gaat interviewen. Het is jouw doel om een duidelijke buyer persona te ontwikkelen voor je marketingactiviteiten, dus stel vragen vast waarvan de antwoorden je dichterbij het ontdekken van je buyer persona brengen. Welke informatie heb je nodig om een compleet buyer persona profiel te maken? Welke vragen moet je stellen om deze informatie te verkrijgen?
De juiste buyer persona voor contentmarketing
Je buyer persona is heel belangrijk voor gerichte, doeltreffende contentmarketing. Spreek jij jouw potentiële klanten aan op een wijze die niet bij hen past, dan ga je aan je doel voorbij. Je hebt dus een goede buyer persona nodig om contentmarketing succesvol voor je te laten werken. Wil jij aan de slag met contentmarketing, maar weet je niet goed hoe je dit effectief oppakt voor jouw bedrijf? Volg dan eens een contentmarketing training bij ons.