Is Instagram interessant om zakelijk te gebruiken?
Instagram is een app waarmee je eenvoudig foto’s kunt bewerken met een aantal effecten. Op deze manier krijgen jouw foto’s een unieke look en lijkt het net alsof een professionele fotograaf deze heeft gemaakt. Veel Facebook gebruikers maken al gebruik van de app, maar is het ook zakelijk interessant om te gaan gebruiken?
De basis: wat is Instagram precies?
In oktober 2010 is Instagram live gegaan met een app die alleen voor apple toestellen te gebruiken was. De kracht van de app zit hem in de 18 voor ingestelde effecten. Hierdoor krijgen foto’s een unieke look en feel. In april 2012 werd de Android versie gelanceerd en niet lang daarna kocht Facebook oprichter Mark Zuckerberg Instagram over voor 1 miljard dollar.
Foto’s zijn koning!
De kracht van foto’s is sinds de komst van Instagram en Pinterest steeds belangrijker geworden. Een foto zegt meer dan 1000 woorden en daarom doen marketeers er ook goed aan om gebruik te gaan maken van Instagram. Een aantal voordelen:
1. Enorm groot bereik
Het aantal gebruikers van Instagram is na de overname van Facebook en de Android app explosief hard gegroeid en dat zal het ook nog wel blijven doen.
2. Geef je bedrijf een gezicht
Via Instagram kun je eenvoudig een meer persoonlijkere kant van je bedrijf laten zien. Dit creëert meer betrokkenheid bij de volgers, zonder dat je ze zit te spammen.
3. Raak het gevoel van de ontvanger
Via foto’s is het mogelijk om het gevoel van iemand echt te raken. Met een tekst is toch vaak veel lastiger en daarbij worden foto’s op Instagram als eerste getoond en dan pas de tekst.
4. Start eenvoudig een dialoog
Door het houden van wedstrijden en gebruik te maken van hashtags ontstaat er al vrij snel een dialoog met je volgers van je bedrijf.
Instagram zakelijk gebruiken: Strategie
Zoals met iedere strategie is het belangrijk om van te voren goed na te denken over hoe je Instagram wilt inzetten. Natuurlijk wil je er leads en omzet mee genereren, maar je moet daarnaast ook andere doelstellingen maken. Hieronder staat een stappenplan om te beginnen met Instagram.
1. Maak een plan
Stel jezelf de vragen: Wat wil mijn doelgroep zien? Hoe zorg ik ervoor dat ze in dialoog gaan? Zoek dus van te voren uit hoe je ervoor kunt zorgen dat fans positief gaan praten over je bedrijf.
2. Deel foto’s
Het is nu tijd om je iphone, blackberry of android toestel te pakken er de app te installeren. Instagram heeft tot op heden alleen een mobiele app en geen officiële desktop versie. Als je foto’s aan het maken bent, maak het dan exclusief voor Instagram. Laat bijvoorbeeld ‘geheimen’ zien of mooie en persoonlijke foto’s. Geef je volgers echt een gevoel van je bedrijf.
3. Gebruik Hashtags
Gebruik bij iedere foto een aantal populaire hashtags die de foto beschrijven. Dit vergroot de vindbaarheid en zorgt ervoor dat er meer bezoekers naar je foto komen. Bedenk daarnaast ook een hashtag die uniek is voor jouw bedrijf, zo missen geïnteresseerde nooit een foto van je.
4. Herhaal, herhaal
Deel op regelmatige basis foto’s en zorg ervoor dat je gaat bouwen aan je bedrijf op Instagram.
Bedrijven die Instagram inzetten
Er zijn in Nederland maar een aantal bedrijven die Instagram gebruiken. Van de wat bekendere bedrijven kan ik alleen KLM en Philips vinden. Internationaal wordt Instagram al door diverse kledingmerken gebruikt. Steeds meer bedrijven in Nederland beginnen de kracht van Instagram te ontdekken! Wist u dat u uw Instagram kunt uitbesteden aan ons of volg een Instagram training op maat.
Instagram voor je pc?
Alhoewel er geen officiële versie is van Instagram voor de pc zijn er wel volop gratis sites waarmee je foto’s kunt delen vanaf je computer. Een van de meest bekendste is Latergramme.