Is Social Selling de toekomst van de verkoop?
Social Selling is gebaseerd op het gebruik van social media om met de huidige en toekomstige vooruitzichten te verbinden. Hier kunnen de meest uiteenlopende zaken voor worden aangesproken, van posts op LinkedIn tot videomateriaal op YouTube of Instagram.
Een lead toename van 40% met Social Selling
Eén van de belangrijkste aspecten van de Social Selling is het creëren van een authentieke en consistente aanwezigheid, in combinatie met het nemen van stappen om je online klantrelaties vast te houden. Studies hebben aangetoond dat het gebruik van deze technieken gekwalificeerde leads kunnen laten toenemen met maar liefst 40 procent. Een ander groot voordeel is nog wel dat vooral ook de starters en kleine bedrijven weinig tot geen geld te besteden aan Social Selling.
Social Selling, omdat social media ‘deelt’
Wanneer je gewoon verkoopt vanuit een winkel, dan hen je geen idee wat je klanten aan het doen zijn als ze niet bij jou in de winkel zijn. Social media draait om delen, en mensen op social media delen meer dan zij denken of waar zij zich bewust van zijn. Laten we de bedrijfspagina op Facebook eens als voorbeeld nemen. Hier kan je de demografische verdeling van je volgers zien, de datum en de tijd waarop zij zijn ingecheckt in ondernemingen en meer van dit soort praktische zaken.
Wanneer je hier vervolgens Google Analytics aan linkt, dan volg je ook het publiek belang en het gedrag van je (potentiële) klanten. Hierdoor maak je de Facebook profielen van deze personen als het ware levensvatbaar. Je kan alles volgen. Social Selling maakt hier gebruik van. Je weet alles wat je moet weten om advertenties en sociale interacties optimaal effectief te maken.
Social Selling is meer dan relaties volgen op social media
Naast het bereiken van consumenten via je social media pagina’s, moet je er ook voor zorgen dat je de tijd neemt om te reageren op zowel de positieve als de eventuele negatieve beoordelingen. Het blijft altijd onmogelijk om iedereen te plezieren, maar je reacties op negatieve beoordelingen hebben toch een positief effect. Deze zullen namelijk een enorme impact hebben op de bereidheid van de nieuwe consumenten om jouw producten of dienst een keer te proberen.
Social Selling heeft de toekomst
Social Selling heeft nu al zo zijn gevolgen op de bedrijfswereld. Er zijn dan ook al veel ondernemingen die ermee aan de slag zijn gegaan. De klantenservice zal steeds meer worden verschoven naar webcare, de één op één gesprekken met klanten zullen steeds meer plaats gaan maken voor live streams.. We gaan het steeds meer merken! Ondernemingen willen ook steeds meer nieuwe manieren vinden om hun online benadering te diversifiëren, zoals het delen van berichten, artikelen, foto’s, video’s en live streams die betrekking hebben op hun producten of diensten, maar ook voor de belangen van hun doelgroep. Social Selling zal gaan bewijzen dat dit de toekomst van verkoop is.
Social Selling cursus
Wil je aan de slag met social selling? Meld je dan aan voor onze social selling training.