Juist reageren op reacties
Reacties; we krijgen er allemaal mee te maken op social media. Hier doen we het uiteindelijk ook voor. Zonder discussie worden we ook geen onderwerp van gesprek, en dat willen we juist wel bereiken. Hoe meer er over je gesproken wordt, hoe beter het voor jouw zakelijke account op social media is.
Positieve en negatieve reacties
Het is eigenlijk niet mogelijk om uitsluitend positieve reacties te krijgen, al ben je daar natuurlijk wel op uit. Het is nu eenmaal zo dat je niet altijd iedereen tevreden kan stellen. Het is dan ook goed om te accepteren dat je op je zakelijke social media page zowel positieve als negatieve reacties gaat ontvangen. De vraag is: hoe ga je erop reageren?
Wat moet je wél doen?
- Bekijk positieve reacties goed en ontdek of er bepaalde mensen of zakelijke pages zijn die eigenlijk altijd positief reageren. Deze mensen kan je benaderen bij het ontwikkelen van nieuwe services vanuit je onderneming en bij het introduceren hiervan aan het grotere publiek. Positief lezen doet positief schrijven.
- Als je positieve feedback ontvangt, dan mag je dit best ook eens delen op andere social media pages. Doe dit niet voortdurend, want dan word je al snel als ‘arrogant’ bestempeld, maar kies de beste reacties uit en deel deze.
- Heb je ontdekt wie altijd positief reageren? Benader deze personen of zakelijke pages en vraag hen om de positieve mening op LinkedIn te posten als aanbeveling.
- Zorg ervoor dat iedere reactie, positief of negatief, serieus genomen wordt. Uiteindelijk is het toch altijd je doel om een negatief gestemde klant tevreden te stellen.
- Accepteer dat er mensen zijn die zich gewoon graag negatief uiten. Dit hoeft niet persoonlijk te zijn en het hoeft niet eens te maken te hebben met je business. Incasseer dit soort negatieve reacties en wacht even met reageren. Snelle reacties op negatieve feedback zijn vaak ongepast. Neem een stap terug, denk erover na en geef een net antwoord.
Wat moet je vooral niet doen?
- Is er een negatieve discussie ontstaan? Ga je hier dan niet in mengen, maar probeer uit te vinden door wie deze negatieve discussie is ontstaan. Heb je dit kunnen ontdekken? Focus je dan op deze persoon en op het zorgen voor het tevreden stellen van deze persoon. Dit lost vaak de hele discussie op.
- Negeren is niet goed. ‘Als je niks aardigs kan zeggen, zeg dan liever niks’ gaat hier niet op. Als je niks aardigs kan zeggen, dan denk je er even over na en plaats je later alsnog een antwoord. Negeren werkt altijd in je nadeel.
- Volhouden dat iemand ongelijk heeft is ook zeker niet aan te raden. Vaak volgt hier een nutteloze discussie op die enkel hoger op gaat lopen. Ontken ook niet wat de persoon zegt. Vaak gaat het om een mening en die verander je toch niet. Neem ook hier een stap terug en denk na over een nette, vriendelijke en gepaste oplossing.
Social media workshops
Wil jij meer weten over do’s en don’ts als het gaat om social media? Dan zijn onze social media workshops zeker aan te raden! Natuurlijk kunnen wij je hier altijd vrijblijvend meer over vertellen.