Plaats jij wel de juiste posts op social media?
Veel bedrijven zijn inmiddels lekker actief op social media. Dat is natuurlijk heel positief, zeker omdat de sociale kanalen gestaag door blijven groeien. Je kunt dan ook steeds meer impact bereiken met social media. Toch lijkt niet ieder bedrijf even succesvol te zijn met de posts op social media. Het is mogelijk dat dit komt doordat het bedrijf niet de juiste soort posts plaatst. Afwisseling is belangrijk, dus het is goed om te zorgen voor veel verschillende posts op elk social media platform.
Wat moet je vooral niet doen met je posts?
Heel belangrijk om vooral niet te doen: non-stop reclame maken. Dat wordt niet gewaardeerd. Wanneer jij te veel promotie maakt voor je merk, product, dienst of bedrijf, dan kan dit je zeker volgers kosten. Mensen zitten niet op social media om achter elkaar geconfronteerd te worden met reclames. Daar willen mensen juist van af. Natuurlijk kun je wel af en toe reclame maken. Een goede verhouding is 80/20, dus 80 procent reguliere posts en 20 procent reclame.
Welke soorten posts scoren het best?
Het is goed om je te focussen op de populairste soorten posts van dit moment. Dit betekent dat je je moet richten op een mooie combinatie van visuele inhoud, video-inhoud, infografische inhoud en educatieve inhoud. Daarnaast doen lijstjes het ook altijd goed, zoals tip- en toplijstjes of stappenplannen. Uiteraard geldt hierbij wel dat je het beknopt moet houden. Het is niet de bedoeling om een lijst met wel twinitg bulletpoints te posten. Dat wordt te langdradig voor de meeste social media gebruikers. Je kunt je posts aanvullen met inspirerende quotes, maar je kunt ook eens posts van anderen delen. Daar is niets mis mee. Het kan je zelfs extra waardering opleveren.
Afwisseling van posts is belangrijk
Het is heel belangrijk om je posts af te wisselen. Plaats niet elke dag eenzelfde soort post, tenzij dit als het ware je ‘handelsmerk’ is. Je kunt bijvoorbeeld bekend staan, en gewaardeerd worden, om het plaatsen van de tip van de dag. Wanneer dit niet het geval is, dan is het vooral heel belangrijk om te zorgen voor voldoende afwisseling. Dat helpt je namelijk om je hele doelgroep regelmatig aan te spreken. Wat de ene persoon leuk vindt, vindt de ander helemaal niet interessant. Door je posts goed te mixen kun je iedereen op zijn of haar beurt aanspreken.
Maak een praktische planning voor je posts
Je hoeft niet tien keer per dag te posten. Vaak is 1 post per dag voldoende. Het kan zelfs voldoende zijn om de berichten om de dag of eens per week te posten. Uiteraard is dit onder meer afhankelijk van je doelgroep en je branche. Post vooral niet te veel, want dit kan gezien worden als spammen en dat wordt niet gewaardeerd op social media. Posten doe je vooral met mate. Juist daarom is het goed om een praktische kalender voor jezelf op te stelle met vaste momenten waarop je een post online zet. Door te plannen kun je er op de eerste plaats goed op letten dat je voldoende afwisseling biedt. Daarnaast helpt dit je om consistent te blijven.
Wat als de inspiratie voor social media posts op is?
Het overkomt de beste professionals in het vak: een inspiratie-block. Heel vervelend als je gewoon echt iets moet posten om op de juiste momenten actief te blijven. Juist daarom is het altijd goed om op inspiratievolle momenten lekker veel posts te maken, zodat je een voorraadje aanlegt voor wanneer er even geen inspiratie is. Daarnaast kun je ons boek 101 posts voor op social media gebruiken voor de nodige inspiratie. Ons boek is hier online te bestellen.