Juridisch correct omgaan met social media: hoe doe je dat?
Misschien heb je er al eens mee te maken gehad. Iemand tikt je op de vingers omdat je een regel overtreedt op social media. Veel mensen zijn zich er niet van bewust, maar er zijn regels die ervoor zorgen dat mensen op een juridisch correcte manier omgaan met social media. Zo zijn veel bedrijven in het verleden al eens op de vingers getikt voor het gebruik van foto’s waar auteursrecht op zat. In het meest vervelende geval kom je terecht in een rechtszaak waar eigenlijk niemand beter van wordt. Hoe ga je nu op een juridisch correcte manier met social media om? Daar vertellen wij je graag meer over.
Gebruik alleen foto’s die je mag gebruiken
Er zijn eindeloos veel foto’s op internet te vinden. Sommige bedrijven gaan via Google op zoek naar een goede foto voor bij een post op social media. In de basis is hier niets mis mee. Toch kan het wel snel misgaan. Veel foto’s die je via Google vindt zijn namelijk niet rechtenvrij. Er zit auteursrecht op. Als de maker van de foto ziet dat jij de foto zomaar, zonder toestemming, gebruikt… Tja, dan kun je aangeklaagd worden. Dat wil je niet! Gebruik daarom alleen eigen foto’s, foto’s waarvoor je toestemming hebt gekregen om deze te gebruiken en foto’s die vrij zijn van rechten. Deze foto’s kun je vinden in online beeldbanken, bijvoorbeeld, zoals via Pixabay. Je kunt er ook voor kiezen om gebruik te maken van AI-tools om je eigen foto’s te maken.
Wees je bewust van je aansprakelijkheid
Als bedrijf moet je je altijd bewust zijn van je aansprakelijkheid. Wanneer jij iemand anders inschakelt voor het verzorgen van je social media, dan betekent dit niet dat die iemand anders ook aansprakelijk is voor wanneer er iets mis gaat. Gebruikt deze persoon een foto waar auteursrecht op rust en leidt dit uiteindelijk tot een rechtszaak? Dan ben jij, als opdrachtgever, aansprakelijk. Het is immers jouw taak om ervoor te zorgen dat er juridisch correct wordt gehandeld op jouw social media pagina’s.
Duidelijkheid van influencers waarmee je werkt
Steeds meer bedrijven werken met influencers, en dat is positief. Een influencer kan veel voor je bedrijf en merk doen. Betaal jij een influencer om jouw product te promoten? Dan moet dit wel duidelijk worden aangegeven. Het misleiden van mensen is namelijk niet toegestaan. Wanneer niet duidelijk is dat de influencer betaald wordt om positief te zijn over jouw merk, dan valt dit onder misleiding en dit kan vervelend uitpakken. Maak daarom altijd duidelijk dat een influencer betaald wordt om jouw product, dienst of merk te promoten.
Zorg dat je aan de AVG voldoet
Voor veel bedrijven geldt dat het een belangrijk doel is om mensen van social media naar de zakelijke website te leiden. In veel gevallen worden vervolgens gegevens verzameld. Let hierbij altijd goed op dat alles verloopt volgens de AVG, ook wel de privacywet. Zo mag je bijvoorbeeld niet naar iemands geboortedatum vragen als deze informatie voor jou niet relevant is. De privacy van mensen online wordt tegenwoordig heel scherp beschermd. Houd jij je niet aan de AVG? Dan kan dit voor vervelende juridische problemen zorgen.
Verwijder nooit een bronvermelding
Bronvermeldingen zijn er natuurlijk niet voor niets. Het komt voor dat zaken, zoals teksten of foto’s, gedeeld mogen worden, maar wel uitsluitend met bronvermelding. Haal jij deze bronvermelding weg? Dan kan dit je in juridische problemen brengen. De bronvermelding mag namelijk niet zomaar worden verwijderd. Deze is bedoeld om te laten zien van wie de content oorspronkelijk is. Ook dit kan uiteraard worden gekoppeld aan het auteursrecht. Laat een bronvermelding dus altijd staan.
Goed leren omgaan met social media
Zeker als je nog relatief nieuw bent in de wereld van social media, kan het een heel puzzelwerk zijn om uit te vinden hoe je er nu wel of geen succes uit haalt. Wij helpen je hier natuurlijk graag bij. Je kunt bij ons een social media training volgen om alle ins en outs van social media te leren kennen. Zo leer je niet alleen op een goede manier omgaan met social media, maar zo leer je ook om er maximaal resultaat voor je bedrijf uit te halen. Schrijf je direct in!