Keyword onderzoek voor het MKB in 5 stappen
Welke ondernemer wil nu niet hoger in Google staan? Soms lijkt het wel onmogelijk om in de top 3 te komen, maar geef de moed niet op. SEO neemt even tijd in beslag, maar als je blijft volhouden dan kom ook jij hoger in Google. Het is belangrijk om vooraf een zoekwoorden strategie te bepalen. Welke woorden gebruikt jouw doelgroep in zijn zoektocht en hoe is de concurrentie op die woorden?
Dankzij het internet en de zoekalgoritmes waar zoekwebsites als Google gebruik van maken hebben gebruikers geleerd hun behoeftes uit te drukken in keywords. Heeft een consument uit Utrecht bijvoorbeeld zin om naar de film in Amsterdam te gaan dan zoekt hij op de termen ‘Amsterdam‘ en ‘Bioscoop’. Op deze manier vindt hij wat hij wil en heeft de bioscoop die goed met zoekwoorden omgaat een extra klant die avond. Hieronder staat in 5 stappen beschreven hoe je de juiste zoekwoorden kan selecteren en wat je nog meer in orde moet hebben.
Keyword onderzoek in 5 stappen
Het juist gebruiken en verwerken van populaire Google zoekwoorden kan veel nieuwe klanten opleveren. Het is zeer verstandig om hier als bedrijf aandacht aan te besteden. Daarom 5 stappen die je kunt volgen.
Stap 1: Identificeer je ‘landing pages’
Landing pages zijn pagina’s met een vaste inhoud. Je homepage is hier waarschijnlijk een voorbeeld van. Ga na welke pagina’s een vaste inhoud hebben, deze pagina’s vormen de basis van je SEO strategie. Op deze pagina’s moet je voldoende zoekwoorden verwerken in de tussenkopjes. Via de suggesties van Google krijg je vaak al voldoende ideeën voor de alinea’s die je kunt maken.
Als je bedrijf iets doet met de Hummer H2, dan moet je het zeker gaan hebben over onderstaande pagina’s.
Stap 2: Keywords
Bedenk per landing page een kort lijstje kernwoorden met andere woorden: de keywords. Schroom niet om hierbij de hulp van anderen of klanten te vragen, meerdere mensen bedenken immers meerdere dingen dan één persoon.
Stap 3: Controleer je Keywords
Nu je een lijstje hebt met potentiële keywords is het tijd om deze keywords te controleren. Hiervoor kan je de populaire Google Keyword Tool gebruiken (GKT). De GKT weet exact hoe vaak naar elk zoekwoord is gezocht. Kijk welke van uw keywords populair zijn en welke niet. Zet de populaire keywords op een nieuwe lijst.
Je kunt ook gebruikmaken van SEMrush. Dit is een betaalde tool die je veel inzicht geeft in het volume en concurrentie op een zoekwoord.
Stap 4: Concurrentieanalyse
Nu komt de lastigste stap. Zoek aan de hand van de keywords op je meest recente lijstje naar concurrenten. Kijk welke keywords zij gebruiken, dit kan je achterhalen door het gebruik van bijvoobeeld SEMrush. Streep de keywords door die veel van je concurrenten ook gebruiken, op het moment dat veel van uw concurrenten dezelfde keywords gebruiken zult u niet opvallen. Kijk ook of uw concurrenten misschien keywords gebruiken die wel veel gezocht worden, maar niet veel gebruikt, voeg deze toe aan uw lijst.
Stap 5: Jou top Keywords
Pak de lijst die over is gebleven uit stap 4. Gebruik de Keyword Tool van Google om de concurrentie nogmaals te controleren hoe vaak er naar jou keywords wordt gezocht en bepaal nu uiteindelijk wat de beste keywords voor jou zijn. Als je dit gedaan hebt heb jij de keywords die je vindbaarheid, dus ook je aantal potentiële klanten, maximaliseren.
Optimaliseer je marketing
Online marketing kan een uitdaging zijn voor jou als ondernemen, dat begrijpen we. We helpen je daarom graag met ondersteuning en tips. Neem contact met ons op voor vrijblijvend advies.