Klantenservice verbeteren met AI: wat zijn de voordelen?
Je kunt je klantenservice verbeteren met AI. De ontwikkelingen gaan snel en er komen steeds meer mogelijkheden bij om AI-tools in te zetten voor een hogere klanttevredenheid. Het bieden van een goede, passende klantenservice speelt een belangrijke rol op het gebied van klanttevredenheid. Je wilt ervoor zorgen dat je klantenservice persoonlijk, snel en efficiënt is. AI-tools kunnen je hierbij helpen.
De belangrijkste voordelen van AI voor klantenservice
Wanneer je als bedrijf een klantenservice biedt die niet goed aansluit bij je doelgroep, dan betekent dit dat de tevredenheid van je klant over jouw bedrijf achteruit gaat. Mensen zijn de laatste jaren steeds meer gaan eisen van een goede klantenservice, waardoor het voor bedrijven lastiger wordt om aan de eisen te voldoen. Je kunt je op dit vlak laten ondersteunen door AI. Wij geven je inzicht in de belangrijkste voordelen van AI voor je klantenservice.
1. Klantinteracties kunnen worden geautomatiseerd
Als bedrijf weet je welke vragen vaak worden gesteld door jouw klanten. Zo kun je hier bijvoorbeeld ook een FAQ voor inrichten op je website of in je webwinkel. Daarnaast kunnen basisvragen van klanten dag en nacht worden beantwoord door AI in te zetten. De tool geeft jouw klanten directe antwoorden op hun vragen, ook als er geen medewerkers aanwezig zijn voor klantinteractie op dat moment. Het volledig automatiseren van klantinteracties bespaart niet alleen veel tijd, maar zorgt er ook voor dat klanten op elk moment antwoord kunnen krijgen op hun vragen.
2. Het voorspellend vermogen van AI
AI-tools hebben een voorspellend vermogen en daar kun je als bedrijf goed gebruik van maken. Op de eerste plaats betekent dit dat het mogelijk is om de klantenservice verder te personaliseren. Een AI-tool kan bijvoorbeeld kijken naar de koopgeschiedenis van de klant, gecombineerd met de klantvoorkeuren, om vanuit de klantenservice passende aanbevelingen te doen. Daarnaast kun je ook een beroep doen op het voorspellend vermogen om problemen te voorspellen. Hierdoor wordt een proactieve benadering mogelijk, wat betekent dat problemen al kunnen worden opgelost voordat de klant hier last van krijgt.
3. Meer mogelijkheden voor klantenservicemedewerkers
Klantenservicemedewerkers zijn vaak veel tijd kwijt aan het beantwoorden van vragen die relatief routine zijn. Een basisvraag van een klant kan leiden tot een gesprek van een aantal minuten. Klantenservicemedewerkers zijn veel waardevoller voor zowel de klant als het bedrijf als zij zich volledig kunnen richten op de meer complexe vragen en zaken. Dit kan wanneer de AI-tool het beantwoorden van de basisvragen overneemt. De medewerkers van de klantenservice verliezen zo geen kostbare tijd en hebben meer ruimte om zich te focussen op de moeilijkere taken.
4. Minder beperkingen in klantcontact
Geen klant is hetzelfde. Als bedrijf weet je dat natuurlijk heel goed. Je krijgt bijvoorbeeld ook te maken met klanten die leven met een bepaalde beperking. Denk aan doofheid, blindheid of lichaamsverlamming. Standaard klantenservice kan niet elke klant van dienst zijn. Met de inzet van AI worden de mogelijkheden breder. Wie niet kan spreken en/of horen, kan gebruik maken van de chatoptie. Wie juist niet kan typen, kan gebruik maken van spraak gestuurde mogelijkheden van AI-tools. Natuurlijk zijn dit slechts voorbeelden. Met AI-tools ben je beter in staat om de klantenservice aan te passen op de persoonlijke behoeften van de klant.
5. AI-tools worden steeds beter
Het mooie van de AI-tools van nu is wel dat ze dagelijks ‘leren’. Dit betekent ook dat ze dagelijks beter worden, waardoor er steeds meer mogelijkheden ontstaan om je klantenservice verder te optimaliseren met behulp van AI. Natuurlijk werkt dit het best als je met de tool meegroeit, zodat je een goed begrip houdt van hoe de tool werkt en wat je er precies mee kunt. Op die manier kun je je klantenservice steeds verder verbeteren, waarbij de AI-tool je ook steeds meer uit handen kan nemen.
AI gebruiken voor je klantenservice
Steeds meer bedrijven kiezen ervoor om het team van de klantenservice te laten ondersteunen door een AI-tool. De mogelijkheden worden steeds breder, waardoor je er ook steeds meer mee kunt. Dan is het wel belangrijk dat je goed weet hoe je de AI-tool laat werken voor jouw bedrijf en jouw specifieke klanten. Daar helpen wij je graag bij. Volg eens een AI training bij ons!