Wat zijn de kosten van SEO?
SEO heeft de aandacht van marketeers, en terecht. Wereldwijd besteden bedrijven veel geld aan SEO, Search Engine Optimization, hoger in Google komen. Je kunt op meerdere manieren aandacht besteden aan SEO om te zorgen voor een optimale vindbaarheid.
Dit kun je doen door goed actief te zijn op social media, door blogs, video’s en vlogs te maken en bijvoorbeeld door je in al je online content te focussen op zowel focus keywords als ondersteunende keywords. Maar wat kost het de bedrijven nu eigenlijk om goed bezig te zijn met SEO? In dit blog een kijkje in de keuken!
Bedrijven investeren meer in SEO
De laatste jaren investeren bedrijven steeds meer in SEO. Dit is ook nodig, want er kunnen (en moeten) steeds meer mogelijkheden aangesproken worden als het gaat om search engine optimization. De SEO activiteiten worden in de meeste gevallen uitbesteed of er worden SEO-specialisten aangenomen om intern te werken.
In beide gevallen lopen de kosten voor SEO op. In 2016 werd er op wereldniveau 65 miljard dollar uitgegeven aan SEO en er zit een stijgende lijn in de kosten.
Verwachtingen SEO-investeringen 2018
Zoals aangegeven zit er een stijgende lijn in de investeringen die bedrijven in SEO doen. De verwachting is dat de totale investering van bedrijven in SEO dit jaar (2018) op zal lopen tot 70 miljard. Hiermee zijn we er nog niet, want analisten kijken natuurlijk graag vooruit. De professionals van Borrell Associates, een Amerikaans bedrijf, hebben een inschatting gemaakt voor de komende jaren. De schattingen laten zien dat de investeringen in 2020 op zullen lopen tot een kleine 80 miljard dollar.
Gemiddelde investering van bedrijven in SEO
Wat geeft een gemiddeld bedrijf nu uit aan SEO, zoals aan het uitbesteden van blogs, het laten verzorgen van social media en het opzetten van campagnes? Ook hier is een goede schatting van gemaakt. Het wereldwijd gemiddelde bedrag dat bedrijven aan SEO uitgeven ligt op 5.000 dollar per maand. Dit komt neer op een kleine 4.135 euro op maandbasis.
De kosten voor SEO kun je opdelen in o.a.:
- Schrijven van goede teksten
- Verbeteren van website (technisch)
- Linkbuilding
- Content schrijven
In deze video staan enkele handige tips als je hoger in Google wilt komen.
Uitbesteden of aannemen?
Veel bedrijven worstelen met de vraag of zij de SEO-activiteiten nu beter uit kunnen besteden of beter kunnen laten uitvoeren door een interne professional. In de praktijk is dit vooral afhankelijk van de grootte van het bedrijf en de mate waarin er aandacht aan SEO wordt besteed.
Tegenwoordig kun je tegen een heel aantrekkelijk tarief je social media uitbesteden. Ook het laten schrijven van blogs hoeft helemaal niet duur te zijn. Zeker voor kleine en middelgrote bedrijven is uitbesteden daarom vaak een voordeligere optie dan het aannemen van een (fulltime) professional.
Blogs en social media uitbesteden?
Wil jij optimaal aan de slag met SEO en zoek je een ervaren partij om je blogs en / of je social media aan uit te besteden? Dan kunnen wij je helpen. Neem gerust eens vrijblijvend contact met ons op om de SEO mogelijkheden voor jouw bedrijf vrijblijvend te bespreken.