Leer de Facebook advertentiestrategie van je concurrent kennen
Facebook blijft veranderen. Door de jaren heen hebben we gezien dat bedrijven steeds meer ruimte en mogelijkheden krijgen om te adverteren. Voor bedrijven is dit natuurlijk fantastisch, maar dan moet je het wel weten te ‘winnen’ van je grootste concurrenten. Facebook heeft opnieuw iets aangepast en nu heb je als ondernemer de mogelijkheid om de Facebook advertentiestrategie van je concurrent te leren kennen. Andersom geldt dit natuurlijk ook zo. Jouw concurrent krijgt meer inzicht in wat jij doet.
Drie manieren om nieuwe info te ontdekken
Het ontdekken van de waardevolle info over de advertentiestrategie van je concurrent kun je op verschillende manieren aanpakken. Op de eerste plaats kan dit gewoon via de advertenties die je tegenkomt op je eigen tijdlijn van Facebook. Daarnaast kan dit ook via Facebookpagina’s, waar je de adverteerdersinformatie kunt opvragen. Tot slot is het mogelijk om je informatie uit de Advertentiebibliotheek te halen. Natuurlijk geven wij je meer informatie over deze drie verschillende manieren van aanpak.
Info verzamelen via de Facebook tijdlijn
Misschien heb je het hier en daar al voorbij zien komen. Bij een advertentie staat een button met de tekst ‘waarom krijg ik deze advertentie te zien?’ Deze button kun je aanklikken om gedetailleerde informatie te ontvangen over de advertentie. In de advertentie zie je aan de rechterbovenkant drie puntjes staan. Klik hierop en selecteer ‘waarom krijg ik deze informatie te zien?’ Je kunt nu zien wat je concurrent heeft gedaan op het gebied van targeting.
Je krijgt inzicht in de actieve campagnes van je concurrent en in de manier waarop deze concurrent de advertenties heeft vormgegeven. Het is nu heel makkelijk om te zien aan wie jouw concurrent de advertentie laat zien, dus je weet op wie er gefocust wordt. Bedenk je wel, jouw concurrenten kunnen dit allemaal ook zien van jouw eigen advertenties!
Info verzamelen via een Facebookpagina
Het is ook mogelijk om meer informatie te verzamelen vanaf een Facebookpagina. Hiervoor kun je naar de gewenste Facebookpagina gaan. Vervolgens kun je de button ‘Informatie en Advertenties’ vinden in de kolom aan de linkerkant.
Klik hierop en je ziet direct welke advertenties er op dat moment actief zijn. Je ziet hoe de advertenties zijn vormgegeven en in welke landen de betreffende advertenties actief zijn. Zo kun je de hele campagnestrategie van je concurrent leren kennen en je kunt slim gebruik maken van de informatie. Bedenk ook hier dat jouw concurrent ook jouw hele campagnestrategie in beeld kan brengen met behulp van deze functie.
Info verzamelen via de Advertentiebibliotheek
Facebook heeft ook een Advertentiebibliotheek, ofwel een Ad Library. Hier kun je met behulp van zoekopdrachten de meest uiteenlopende informatie verzamelen. Je kunt de meest uiteenlopende gedetailleerde informatie verkrijgen per specifieke pagina op Facebook. Zo krijg je een optimaal inzicht in de paginageschiedenis en je kunt zien waar de paginabeheerders vandaan komen.
Natuurlijk is er ook veel informatie beschikbaar over de advertenties van de betreffende pagina. Je kunt zien welke advertenties actief zijn, waar de advertenties actief zijn en vanaf welk moment dit zo is. Kortom, je krijgt veel waardevolle informatie om op in te kunnen spelen. Blijf je wel altijd bewust van het feit dat jouw concurrenten dezelfde info kunnen verzamelen over jouw bedrijf en advertenties.
Slim gebruik maken van Facebook Ads
Wil jij ook aan de slag met Facebook advertenties, maar vind je het lastig om de Facebook Ads zo vorm te geven dat zij daadwerkelijk succes opleveren voor jouw bedrijf? Dan helpen wij je natuurlijk graag. Volg eens een Facebook training om te leren hoe jij ook het maximale uit Facebook haalt voor jouw bedrijf.