Linkbuilding: Ga voor kwaliteit en een natuurlijk profiel

Linkbuilding is een belangrijk proces in de vindbaarheid van je website. Het is onderdeel van Off-page SEO en vormde eigenlijk altijd al de basis van Google’s algoritme. In eerste instantie werden zoekresultaten volledig gebaseerd op het aantal backlinks. Als er veel websites waren die een ‘stem’ gaven aan die website, zal het ongetwijfeld een goede website zijn. Echter is er in de jaren wel iets veranderd aan dit algoritme. Backlinks moesten namelijk van kwaliteit zijn. Tevens zijn er nog een aantal andere wijzigingen doorgevoerd. In dit artikel lees je alles over linkbuilding.

De do’s en de dont’s van linkbuiling

Als je je website beter vindbaar wilt maken in de zoekmachines, is het in ieder geval raadzaam om de volgende elementen juist wel of niet te doen:

DO: interne links aanmaken, links uit social media vergaren en zoeken naar kwalitatieve backlinks.

DONT’S: backlinks kopen, linkruilen, aanmelden bij pagina’s met extreem veel uitgaande links

Met mate doen: gastbloggen, persberichten, artikelmarketing

Zoeken naar kwalitatieve backlinks

Kwalitatief is nogal een vaag begrip, want wanneer is iets van kwaliteit? De kwaliteit is afhankelijk van verschillende factoren. Als eerste zal je moeten bekijken of die website wel iets te maken heeft met jouw eigen website. Zoek dus naar een relevante website. Een link van een reisblog naar een website met vakantiehuizen, is relevant en dus geeft dat waarde aan je website.

Natuurlijk backlinkprofiel

Als je op zoek gaat naar links op andere websites, zal je backlinkprofiel er zo natuurlijk mogelijk uit moeten zien. Varieer daarom ook in de links. Plaats niet alleen links in artikelen, maar zorg ook eens voor links in footers, widgets, homepages en eventueel een startpagina.

Reputatie van de bron

Google zal ook kijken naar de reputatie van de bron waar jij een backlink vergaart. Heeft die website bijvoorbeeld al veel uitgaande links naar andere websites, of is jouw website één van de eersten? Als de website waar je een link vergaart net bestaat, heeft die website ook nog geen waarde. Dat zal dan ook nauwelijks effect hebben op de vindbaarheid van je eigen website. Toch is het raadzaam om te variëren en dus ook af en toe links te plaatsen op websites die zelf nog niet veel waarde hebben. Je kunt het beste een link verkrijgen op de homepage van een website, want deze hebben doorgaans de meeste waarde.

Anchortekst

De zoekmachines willen graag weten wat een link precies betekent. Als je bijvoorbeeld gevonden wilt worden op ‘vakantie naar Thailand’, is het raadzaam om deze anchor tekst te gebruiken op een andere website. Houd er echter wel rekening mee dat je niet over-optimaliseert. Varieer daarom ook in anchorteksten. Gebruik dan ook eens ‘reis boeken naar Thailand’.

Het vinden van backlinks

Hoe bereik je andere webmasters om een link te plaatsen op die website? Er zijn verschillende platformen waar je terecht kunt. Op deze website zijn veel webmasters actief waar je eventueel zaken mee kunt doen. Wellicht kun je een link ruilen vanaf een andere website van jou. Als je iedere dag een half uurtje besteedt aan linkbuilding, zal je merken dat je website op korte termijn kan stijgen in de zoekresultaten.

Linkbuilding: Advies/uitbesteden

Linkbuilding is, zoals gezegd, een moeilijk proces. Het vinden van links is namelijk vooral moeilijk. Wil je je laten adviseren over linkbuilding of dit uitbesteden? Neem dan gerust contact met ons op!