8 Linkbuilding strategieën voor ondernemers
Er bestaat vaak veel discussie over linkbuilding. Wat is nu wel een juiste manier om eraan te werken en wat niet? Het kopen van links is niet verstandig. Dat weten we inmiddels allemaal. Ook het ruilen van linkjes is niet aan te raden. Google vindt websites die naar elkaar verwijzen ‘verdacht’ en besteedt er daarom geen aandacht aan. Maar hoe werk je dan wel effectief aan linkbuilding?
8 manieren om effectief aan linkbuilding te werken
Er zijn behoorlijk wat manieren die niet werken als het om linkbuilding gaat. Gelukkig zijn er ook heel wat eenvoudige strategieën die wel goed toe te passen zijn. Hieronder vind je 8 manieren om je effectief met linkbuilding bezig te houden.
1. Gastbloggen
Gastbloggen is een uitstekende manier om aan je linkbuilding te werken. Zoek relevante websites met een actief blog en een goed publiek. Deel een verzoek om een gastblog te schrijven voor deze website en plaats meerdere links in je blog.
2. Infographics
Infographics zijn tegenwoordig helemaal ‘hot’. Deze visuele content wordt makkelijk gedeeld en zeer gewaardeerd. Er is natuurlijk altijd ruimte voor het plaatsen van een link bij je infographic, welke sowieso al goed deelbaar is vanaf jouw URL.
3. Comments
Met comments kun je ook een heel eind komen in de wereld van linkbuilding. Ga geen spamgedrag vertonen, want dit zal niet ongestraft blijven. Probeer natuurlijke reacties te plaatsen met een relevante link.
4. Wedstrijden
Wedstrijden doen het altijd goed. Mensen doen graag mee en delen de wedstrijd om ook anderen een kans te geven. Ideaal natuurlijk om een wedstrijd uit te geven met een goede link erin verwerkt.
5. Contentmarketing
Dat contentmarketing effectief is, dat is geen nieuws meer. Een actief blog op je website levert je veel op, zeker als je de content ook deelt via de sociale netwerken. Voorzie een blog van linkjes en je bent al lekker effectief bezig.
6. Social media
Social media zijn natuurlijk onmisbaar. Linkbuilding draait vooral om het verspreiden van links en waar kun je dat tegenwoordig beter doen dan via social media? Hier geldt ook wel dat je het zo natuurlijk mogelijk moet houden.
7. Persberichten
Persberichten worden vaak goed opgepakt, zeker als deze echt waardevol zijn. Je kunt persberichten dan ook goed inzetten voor linkbuilding. Zorg er dan wel voor dat het persbericht relevant en interessant is.
8. Q&A
Een Q&A (Questions & Answers) wordt vrijwel altijd goed gewaardeerd. Het is bijvoorbeeld dé manier om je kennis te delen. Een goede manier dus om ook hier aan je linkbuilding te werken.