Mailchimp vs Laposta: welke is beter?

Wie nieuwsbrieven wil versturen heeft veel mogelijkheden als het gaat om het kiezen van de juiste software. Je kunt diverse programma’s gebruiken en je keuze hierin is uiteraard helemaal aan jou. Veel kleine ondernemers in Nederland willen GRATIS nieuwsbrieven versturen. Er blijven dan alleen Laposta en MailChimp over als meest geschikte programma’s.

De aanbieders bieden namelijk de optie om gratis gebruik te maken van de software als je maximaal 2.000 relaties hebt om de nieuwsbrieven aan te versturen. Dit is een overeenkomst, maar verder zijn er vooral verschillen te vinden. Welke kun je nu als ondernemer het besten kiezen? In dit blog bespreken we de verschillen. Ons advies: neem Laposta!

Belangrijkste verschillen tussen MailChimp en Laposta

Wij hebben de twee programma’s eens met elkaar vergeleken en hebben de 10 belangrijkste verschillen voor je op een rijtje gezet. Uiteraard zullen wij afsluiten met een conclusie.

1. De statistieken

Het is belangrijk om de statistieken goed bij te kunnen houden. MailChimp biedt helaas niet de mogelijkheid om live statistieken te bekijken. Als je gebruik maakt van Laposta, dan heb je direct vanaf het versturen van je nieuwsbrief inzage in de live statistieken. Dit is wel zo handig!

2. De interface

MailChimp is een Amerikaans product. Een deel van het programma is vertaald naar het Nederlands, maar veel van de interface is nog altijd in het Engels. Dit kan lastig zijn als je kennis van de Engelse taal niet optimaal is. Laposta heeft een Nederlandstalige interface.

3. De service

MailChimp biedt in de eerste dertig dagen van gebruik de mogelijkheid om via de mail contact op te nemen als je vragen hebt. Hierna is er eigenlijk geen contactoptie meer, ook niet telefonisch en ook niet bij betaald gebruik. Laposta biedt een voortdurende ondersteuning wanneer dit nodig is, aan zowel betalende als niet betalende gebruikers.

4. De editor

Zowel MailChimp als Laposta biedt een drag and drop editor. Deze is bedoeld om de nieuwsbrieven gemakkelijk in elkaar te zetten. Wel is het zo dat je bij Laposta meer vrijheid hebt in het webfonts gebruik en in de opmaak en structuur. Het is in Laposta veel gemakkelijker om als ‘leek’ een nieuwsbrief te maken.

5. Verzending vanuit NL

Er zit een verschil tussen het openen en daadwerkelijk lezen van een nieuwsbrief. MailChimp laat je zien of een nieuwsbrief is geopend, maar Laposta laat je zien of deze ook daadwerkelijk is gelezen. Een ander groot belangrijk voordeel is dat de servers van Laposta in Nederland staan en de kans dat je e-mail dus in de spamfolder terecht komt heel klein is!

6. Het SSL gebruik

Bij het versturen van nieuwsbrieven via MailChimp kan het voorkomen dat er in bijvoorbeeld Gmail een beveiligingswaarschuwing weer wordt gegeven. Dit is erg vervelend en komt de nieuwsbrief niet ten goede. De afbeeldingen worden bij Laposta over https geladen vanaf de eigen servers, zodat er geen waarschuwingen worden gegeven.

7. White label mogelijkheden

White label zorgt ervoor dat er geen referenties meer naar het programma zijn. In de nieuwsbrief wordt niet verwezen naar het programma dat is gebruikt, maar wordt de eigen huisstijl opgenomen. Dit is bij MailChimp niet mogelijk, bij Laposta wel.

8. Gebruiksvriendelijkheid

Het is fijn als je je nieuwsbrief bijna blind in elkaar kunt zetten. Een gebruiksvriendelijke omgeving is dan wel belangrijk. Het is makkelijker om binnen Laposta je weg te vinden dan binnen MailChimp.

9. Mogelijkheid tot maatwerk

Maatwerk kan belangrijk zijn, bijvoorbeeld als je een specifiek sjabloon wilt gebruiken, Bij Laposta hebben abonnees de mogelijkheid om, na het aanmaken van een account, een eerste sjabloon kosteloos op maat te maken. Bij MailChimp is deze optie niet aanwezig.

10. De bezoekratio

Het kan heel interessant zijn om de nieuwsbrief te koppelen aan de resultaten op je website. Hoeveel nieuwsbrieflezers komen uiteindelijk ook op je website terecht? Je kunt Laposta met Mtrack koppelen, een zusterprogramma, waarmee je kunt zien welke lezers er op je website terecht komen. Er wordt een bezoekratio berekend voor elke relatie, lijst en campagne. MailChimp heeft deze optie niet.

Conclusie

Als we de belangrijkste punten eens nalopen, dan zien we toch aanzienlijk meer voordelen bij Laposta dan bij Mailchimp. Het is allemaal net even makkelijker, veelzijdiger, beter en effectiever. Neem gerust zelf ook eens een kijkje bij Laposta. Je kunt tot 2.000 nieuwsbrieven gratis versturen en voor meer nieuwsbrieven betaal je scherpe tarieven.