Meer shares op Facebook? 4 Tips!
Facebook biedt natuurlijk eindeloos veel mogelijkheden om je succes te vergroten. Echter, je moet wel even weten waar je je nu precies op moet richten. Ga jij voor zoveel mogelijk likes of toch voor zoveel mogelijk shares? Ook op Facebook moet je beginnen met het vaststellen van je doelgroep.
Shares op de eerste plaats!
Shares zijn aanzienlijk belangrijker dan likes. Natuurlijk is het leuk om leuk gevonden te worden, maar het is nog veel beter om zo leuk gevonden te worden dat anderen de boodschap verspreiden. Dus, shares staan op de eerste plaats en likes zijn gewoon een mooie bijkomstigheid. Maar hoe zorg jij nu voor zoveel mogelijk shares? Deze tips gaan je helpen!
1. Bepaal de leeftijd
Op de eerste plaats is het belangrijk om vast te stellen wat de gemiddelde leeftijd van je doelgroep is. Laten we een lijn trekken op 35 jaar. Is jouw doelgroep jonger dan deze leeftijd, dan is het belangrijk dat je humor en/of intelligentie in je posts legt om zoveel mogelijk shares te pakken. Bestaat de doelgroep uit personen die over het algemeen ouder zijn dan 35 jaar? Dan moet je de focus juist leggen op de boodschap zelf. Het moet een goed verhaal zijn om shares te winnen.
2. Wie deelt wat?
Bij de vorige tip noemden we humor en intelligentie als sleutels tot share-succes bij een doelgroep jonger dan 35 jaar. Echter, hier zit wel een belangrijk addertje onder het gras. Boven de 35 jaar delen we namelijk het liefst gewoon goede verhalen en sterke stellingen. Dit geldt voor mannen en vrouwen. Onder deze leeftijdsgrens is er wel een verschil tussen mannen en vrouwen, en daar moet je rekening mee houden. De heren willen graag leuk en grappig gevonden worden, terwijl de dames het liefst zo intelligent mogelijk over willen komen. Verkoop jij het meest aan mannen? Gebruik dan veel (flauwe) humor. Richt jij je juist of vrouwen? Post dan intelligentie om te verspreiden.
3. Maak je acties aantrekkelijk
De like, share en win acties; wie kent ze niet? Er zijn er zoveel van te vinden op Facebook dat we er bijna moedeloos van worden. Hoe dit komt? Omdat het allemaal op hetzelfde neerkomt! We posten allemaal een sfeerplaatje en zetten hier de standaard tekst ‘like-share-win’ overheen. Niets meer en niets minder. Dat valt niet meer op nu iedereen dit al doet. Zorg voor een unieke afbeelding en een nog betere winactie om eruit te springen. Geef mensen echt een goede reden om te delen.
4. Een losse post voor de winnaar
Een veel gemaakte fout is wel dat de winnaar onder de actie wordt vermeld in de vorm van een reactie, met een tag uiteraard. Doe dit niet, maar post een apart bericht waarin je de winnaar bekend maakt. Post een dag later een bericht met de reactie van de winnaar. Dit laat mensen zien dat er ook echt gewonnen kan worden, en dit stimuleert het delen weer.
Facebook training
Natuurlijk zijn er nog veel meer interessante tips om succesvoller te worden op Facebook. Ben jij benieuwd? Schrijf je dan in voor onze Facebook training!