Meer traffic naar je website door social media
Meer traffic naar je website? Dat wil natuurlijk iedereen. Je kunt op meerdere manieren zorgen voor meer verkeer naar je zakelijke website. Hoe meer traffic naar je website, hoe meer kansen om je bedrijf – en daarmee ook je omzet – te laten groeien. Het is altijd goed om het realiseren van meer traffic naar je website op te nemen in een totale strategie op het vlak van groei, naamsbekendheid en marketing. Je kunt social media uitstekend inzetten om meer verkeer naar je website toe te halen. Wij vertellen je hier graag meer over.
Waarom is meer traffic naar je website belangrijk?
Je focust op social media op meerdere zaken, zoals op het vergroten van je naamsbekendheid. Je zorgt voor een goede merkaanwezigheid en je blijft goed actief en betrokken bij je doelgroep. Dit betekent niet direct dat je ook meer traffic naar je website haalt via social media. De volgende stap op social media is bezoekers naar je website of je blog leiden, zodat je daar de gelegenheid hebt om hen om te zetten in betalende klanten.
Maar liefst 60 procent van de marketeers gebruikt social media voornamelijk om inhoud te verspreiden én meer verkeer naar de website te leiden. HubSpot heeft eens de proef op de som genomen. In acht maanden tijd wisten zij hun maandelijkse websiteverkeer te verhogen met 241 procent in 8 maanden tijd, enkel door op social media te experimenteren.
Maak gebruik van de juiste social media statistieken
Het is altijd goed om te meten. Dit geldt zeker ook voor traffic naar je website, afkomstig van social media. Maak daarom altijd gebruik van de juiste statistieken van zowel social media als je website. Op de eerste plaats check je de hoeveelheid verkeer via social media. Dit aantal kun je omzetten naar een aandeel van het totale verkeer, zodat je weet welk deel van het totaal precies afkomstig is van de sociale kanalen. Kijk vervolgens ook naar de bounce rate. Dit geeft je meer informatie over de kwaliteit van het verkeer dat via social media binnenkomt. Tot slot controleer je ook de klikken op je posts op social media. Deze informatie vertelt je meer over de kwaliteit van je posts op social media.
Speel in op de statistieken voor meer traffic naar je website
De volgende stap is natuurlijk het handelen naar de statistieken die je verkregen hebt. Controleer welke stappen je nog kunt nemen om het aandeel verkeer via social media te verhogen. Misschien is het goed om eens een betaalde advertentie in te zetten voor een groter, gericht bereik. Zie je dat de bounce rate aan de hoge kant is? Dan is het goed om aandacht te besteden aan het optimaliseren van de content op je website. Ontvang je relatief weinig klikken op je posts? Dan is het goed om de inhoud van je posts onder de loep te nemen, zodat je deze effectief kunt verbeteren.
Houd webverkeer altijd goed bij
Je kunt eigenlijk alleen effectief meer traffic naar je website realiseren wanneer je een optimaal inzicht in dit webverkeer hebt. De meest makkelijke tool om hiervoor te gebruiken is Google Analytics. Verkeer via social media vind je hier ook terug. Om het verkeer van je sociale media kanalen goed te begrijpen, ga je naar Acquisitie > Alle verkeer > Kanaal. Hier vind je alle relevante statistieken die jij nodig hebt om meer traffic naar je website te realiseren.
Wat moet er veranderen voor meer traffic naar je website?
Vertellen de statistieken jou dat het belangrijk is om de content op je website te optimaliseren? Dan kan het een goed idee zijn om extra aandacht te besteden aan je blogs. Blogs zijn perfect om jezelf echt als expert neer te zetten. Daarnaast zijn ze makkelijk deelbaar op social media. Natuurlijk kun je ook je blogs uitbesteden. Is het juist nodig om de kwaliteit van je social media posts te optimaliseren voor meer traffic naar je website? Volg dan eens een social media training bij ons!