Zo haal jij meer uit je marketing op Instagram!
Marketing op Instagram is in deze tijd voor veel bedrijven onmisbaar. Voorheen was Facebook leidend, maar we zien dat Instagram steeds verder aan het inlopen is op het gebied van marketing. Instagram mag niet aan je social media strategie ontbreken. Op Instagram moet je anders omgaan met marketing dan bijvoorbeeld op Facebook. Hoe bereik je nu de beste resultaten met marketing op Instagram? Ontdek dit in onze TTM Instagram training. In deze blog geven we je al wat tips.
Zo haal jij het beste uit marketing op Instagram
Voor alle vormen van marketing op social media heb je een sterke strategie nodig. Voor marketing op Instagram is dit niet anders. Het is belangrijk om je route uit te stippelen en je doelen helder te maken. Wij geven je graag 5 tips om meer uit je marketing op Instagram te halen.
1. Selecteer influencers voor een samenwerking
Influencers zijn vaak actief op Instagram en kunnen dan ook veel voor je merk en bedrijf doen. Dan is het wel belangrijk dat je de samenwerking aan gaat met de juiste influencers. Deze moeten niet alleen bij jouw business passen, maar ook bij je doelgroep. Onderzoek welke influencers actief zijn in jouw specifieke branche, selecteer de professionals die interessant zijn voor jouw bedrijf of merk en ga het gesprek aan. Het is altijd goed om één of meerdere influencers op te nemen in je strategie.
2. Schrijf niet te veel!
Hier zien we het nog wel eens mis gaan. Bedrijven posten een relatief eenvoudige foto op Instagram en voorzien deze post vervolgens van een flinke lap tekst. Dit is niet waar Instagram op draait. Je kunt erop rekenen dat de tekst helemaal niets voor je doet. Waar je op andere sociale kanalen veel kunt bereiken met geschreven content, draait het op Instagram vooral om visuals. Besteed vooral aandacht aan de foto of de video die je plaatst. Deze is veel belangrijker dan de geschreven content. Natuurlijk is het wel goed om de juiste hashtags bij je post te plaatsen.
3. Voeg altijd een relevante link toe
Uiteindelijk is het in verreweg de meeste gevallen het doel om mensen van Instagram naar je website of webwinkel te krijgen. Dit lukt alleen wanneer je mensen de mogelijkheid geeft om deze overstap snel te maken. Plaats daarom altijd een relevante link bij je posts op Instagram. Dit biedt mensen de mogelijkheid om eenvoudig door te klikken en de bijpassende content te bekijken op je website of in je webwinkel. Een andere optie is natuurlijk om een link in je bio op te nemen, wat overigens altijd aan te raden is. Maak goed duidelijk op welke URL mensen jou kunnen vinden.
4. Bouw een band op met je fans
Het kost altijd tijd en moeite om een goede groep volgers op te bouwen met marketing op Instagram. Volgers komen niet vanzelf en ook niet in grote aantallen tegelijk. Om de groep stabiel te houden en te laten groeien, is het belangrijk om echt een band op te bouwen met je volgers. Zorg ervoor dat je echt aanwezig bent. Reageer op reacties die je ontvangt. Maak duidelijk dat je jouw volgers op Instagram waardeert. Je krijgt deze inzet in de meeste gevallen dubbel en dwars terug.
5. Let op met reclame op Instagram
Meerdere bedrijven gebruiken de gebruikelijke posts op Instagram om reclame te maken voor het bedrijf of het merk. In de basis is dit prima, maar kijk wel uit met de mate waarin je dit doet. Instagram draait niet om reclame en dat betekent dat het in de meeste gevallen ook niet goed gewaardeerd wordt. Af en toe een promotie is prima, maar blijf je reclame maken voor jezelf, dan verlies je gegarandeerd volgers. Zonde! Maak vooral indruk met goede content in plaats van met promoties.
Wil jij je marketing op Instagram optimaliseren?
Natuurlijk wil jij het beste uit je marketing op Instagram halen. Een effectieve strategie is dan een must. Haal je nog niet het maximale uit je Instagram marketing en wil je gaan optimaliseren? Volg dan zeker de populaire Instagram training bij ons en daar helpen wij je graag verder.