Je merk opbouwen: een sterke strategie neerzetten
Een merk opbouwen op social media kost tijd. Dit is altijd het eerste dat je je moet realiseren als je eraan begint. Wanneer je te snel resultaat verwacht, dan kan het je tegenvallen en raak je ontmoedigd. Bedenk je altijd dat het opbouwen van een merk tijd kost en dat je jezelf die tijd ook moet gunnen. Het gaat eenmaal niet vanzelf. Wel zijn er natuurlijk een aantal zaken die je kunt doen om een sterke strategie op te zetten en in te zetten voor de opbouw van je merk op social media.
Gebruik deze tips voor je merkopbouw strategie
Wil jij je merk opbouwen op social media en ben je op zoek naar nieuwe manieren om dit te doen? Dan helpen wij je natuurlijk graag verder. Wij geven je 4 handige tips voor een sterke strategie voor merkopbouw op social media.
1. Leg contact met influencers
Als je organisch contact zoekt met influencers, en het een vast onderdeel van je inspanningen maakt, kan het een zeer sterk hulpmiddel zijn om geloofwaardigheid in de branche op te bouwen. Onthoud dat ‘influencer‘ simpelweg iemand met een platform betekent, niet noodzakelijk iemand die in dienst is om online inhoud te maken. Het gaat erom dat je een influencer vindt die relevant is voor jouw bedrijf, waaraan jij een project kan koppelen. Er wordt nog wel eens gedacht dat een influencer vooral iemand is die in loondienst van het bedrijf actief is op social media. Dit is absoluut niet het geval. Influencers zijn in de meeste gevallen freelancers of ZZP’ers die actief zijn voor meerdere opdrachtgevers.
2. Verbind online shops met social media accounts
Social media is een steeds populairder wordende e-commerce-outlet geworden, wat geweldig nieuws is voor marketeers die zich richten op branding. Door je online winkel te koppelen aan je sociale media accounts, kun je het profiel van jouw bedrijf veranderen in een centrale hub voor het promoten van je merk en het verkopen van producten. Op deze manier neem je de noodzaak voor het bezoeken van een website van een concurrent voor het shoppen weg, waardoor mensen makkelijker aan jouw merk blijven ‘plakken’.
3. Focussen op resultaatgerichte advertentiestrategieën
Een trend op sociale media waar marketeers en merken de komende tijd steeds meer rekening mee moeten houden, is de focus op resultaatgerichte reclamestrategieën op social media. Via social media kanalen kunnen merken hun creatieve inhoud aan hun ideale klanten presenteren met behulp van betaalde advertenties, wat een aanzienlijke bijdrage kan leveren aan de totale omzet en winst van een merk.
4. Korte video inhoud delen op sociale media
Elke marketeer die aan merkopbouw werkt, moet profiteren van de populariteit van korte video inhoud op social media. Hapklare inhoud die wordt gedeeld op kanalen, zoals TikTok, YouTube Shorts of Instagram Stories, kan worden gebruikt om in korte tijd met klanten in contact te komen, terwijl de spraak- en berichtdoelen van het merk behouden blijven.
Haal succes uit social media voor je merk
Je wilt je merk natuurlijk het liefst zo snel mogelijk opbouwen. Hierdoor kan het makkelijk en verleidelijk zijn om naar verkeerde technieken te grijpen. Doe het niet en kies voor resultaat op de lange termijn. Een social media training helpt je om een sociaal kanaal – en alle bijbehorende zakelijke kansen – optimaal te leren kennen. Schrijf je in!