Goede meta description voor blogs; zo schrijf je ze!
Jouw blogs hebben een goede meta description nodig. De meta description behoort tot de meest belangrijke onderdelen van SEO. Natuurlijk wil je dat jouw zakelijke blogs goed gevonden worden in Google en andere zoekmachines. Daarom is het belangrijk om de meta description voor je blogs zelf in te vullen. Als je dit niet doet, dan doet de zoekmachine dit zelf. In de meeste gevallen betekent dit dat de meta description niet zo effectief is als deze wel zou kunnen zijn.
De perfecte meta description bestaat niet
Het eerste wat we je mee willen geven is dat dé perfecte meta description niet bestaat. Er is ook geen vaste beschrijving van hoe deze er dan uit zou moeten zien. De inhoud is sterk afhankelijk van je doelgroep, je doelen en het focus keyword. Wel kun je met een aantal zaken rekening houden in je meta descriptions. Hiervoor geven wij je 6 tips.
1. Geef een nauwkeurige samenvatting
Beschrijf zo goed en zo kort mogelijk wat de online zoeker mag verwachten wanneer hij of zij doorklikt op jouw link. Probeer dus goed te omschrijven wat er op de betreffende webpagina te vinden is, in zo min mogelijk woorden.
2. Voeg een call to action to
Het is altijd goed om een call to action, of CTA, toe te voegen aan je meta description. Gebruik bijvoorbeeld call to actions zoals ‘Meer hierover’, ‘Neem contact op’ of ‘Meer informatie’. Natuurlijk is het altijd het best om een zo kort mogelijke CTA te kiezen, zodat je voldoende ruimte overhoudt voor andere informatie.
3. Focus op waarde
Het is een moeilijke balans met zo weinig ruimte, maar focus minder op de details van de pagina dan op de waarde die een gebruiker kan krijgen door jouw pagina te bezoeken. Waarde is alles. Een online zoeker moet immers een reden hebben om door te klikken naar jouw webpagina. Deze persoon moet de waarde van een doorklik inzien. Deze waarde moet jij bieden in de meta description.
4. Vermijd speciale opmaak
Vermijd het gebruik van speciale tekens, hoofdletters en kleine letters, smileys of andere opmaak die ervoor kunnen zorgen dat jouw website als spam wordt weergegeven. Speciale tekens kunnen er ook voor zorgen dat zoekmachines jouw metabeschrijving niet gebruiken en in plaats daarvan een automatisch gegenereerde beschrijving weergeven. Dit is zonde.
5. Gebruik je focus zoekwoord
Als de zoekterm overeenkomt met een deel van de metabeschrijving, worden sommige trefwoorden gemarkeerd in de zoekresultaten. Dit zie je ook gebeuren als je bijvoorbeeld in WordPress gebruik maakt van de plugin Yoast SEO. Hierin geef je eerst je focus keyword aan. Als je deze vervolgens ook in je meta description invoert, dan wordt deze dikgedrukt. Gebruik je focus keyword altijd in je meta description.
6. De toon maakt de muziek
Wees gastvrij, vriendelijk en gebruik de toon en stijl van jouw bedrijf. Wees ook niet te technisch, maar probeer bij jezelf te blijven én zo dicht mogelijk bij je doelgroep te staan. Soms is het vooral de toon waarop iets overgebracht wordt die de interesse kan wekken. Houd hier rekening mee.
Vul de meta description altijd in bij je blogteksten
Meta descriptions hebben meerdere functies. Ze helpen bij je ranking, wat natuurlijk altijd goed is, maar ze zijn ook bedoeld om mensen extra te stimuleren om een bezoek aan jouw website te brengen. Vul je de meta description zelf niet in, dan gebeurt dit automatisch. Je kunt het altijd beter zelf doen! Wil jij het schrijven van je blogs uitbesteden? Dat kan natuurlijk! Hiervoor kun je uitstekend bij ons terecht. Neem gerust eens contact met ons op voor meer informatie of advies.