De meta description: onmisbaar voor je blogs
De meta description kennen we ook als de metabeschrijving. Het is een heel belangrijk deel van SEO en dat is precies waar je op wilt focussen als je zakelijke blogs op je website publiceert. Blogs zijn ideaal voor een maximale focus op SEO. Dit doe je niet alleen binnen de blogtekst, maar ook – zoals dat heet – achter de schermen. Je vult de metagegevens in. hierin is de meta description heel belangrijk. Eigenlijk is deze onmisbaar voor je zakelijke blogs.
Wat is een meta description nu precies?
De meta description, of metabeschrijving, is een HTML-tag in de broncode van websites, die helpt bij het beschrijven van de inhoud van de betreffende pagina. Deze omschrijving wordt weergegeven in zoekresultaten door zoekmachines zoals Google. Wanneer je in Google een zoekopdracht invoert, dan zie je de resultaten verschijnen. Op de eerste plaats zie je de linkjes verschijnen, gevolgd door de bijbehorende titels, welke in het blauw worden weergegeven. Hieronder zie je een korte tekst staan. Dit is de meta description.
De meta description op Google
Afhankelijk van de ingevoerde zoekterm kunnen zoekmachines de beschrijving op de pagina met zoekresultaten zelf samenstellen door tekstfragmenten uit de pagina-inhoud te kopiëren. Als de tag van de metabeschrijving niet bestaat, of niet is ingevuld, toont de zoekmachine (zoals Google) een volledig zelf gemaakte beschrijving in de zoekresultaten vanuit de inhoud van de pagina die in de zoekresultaten wordt weergegeven. Wanneer je zelf geen meta description invult, dan zal dit dus automatisch worden gedaan door de zoekmachine. Dit werkt niet altijd in je voordeel. Het is dus altijd aan te raden om de meta description zelf in te vullen.
Meta descriptions zijn aanwezig op elke zoekmachine
Voor elk zoekresultaat moet een korte beschrijving, de metabeschrijving, worden weergegeven. Het is natuurlijk vooral ook bedoeld om de zoeker wat meer informatie bieden over wat er precies op de betreffende pagina te vinden is. Er zijn metabeschrijvingen op elke zoekmachine. Aangezien Google verreweg het meest wordt gebruikt, is het aan te raden om de zoekresultaten van Google te gebruiken als richtlijn voor de inhoud en het formaat. Zoekmachines halen de inhoud van de beschrijving uit de meta-informatie op de bijbehorende website.
Meta description en broncode
De meta description tag is terug te vinden in de broncode van bijna elke website die geïndexeerd is op Google. Deze metabeschrijving is een HTML-tag die in het hoofdgedeelte van de broncode van een website te vinden is. Je kunt de meta-informatie bijvoorbeeld vinden door met de rechtermuisknop op een gedeelte van de webpagina te klikken en “Toon paginabrontekst” of “Brontekst” te selecteren. Zodra je de code of brontekst van de pagina bekijkt, zie je waarschijnlijk een meta description tag in het bovenste gedeelte, waarvan de structuur er als volgt uitziet:
<meta name = “description” content = “De meta description is tekst, tot ongeveer 155 tekens lang, die de inhoud van een pagina samenvat en in de zoekresultaten verschijnt. Meer informatie” />
Een meta description tag is dus voornamelijk zichtbaar in zoekmachines, maar wordt zeker ook op andere plekken getoond. Hier ben je je vaak niet zo bewust van, maar het is toch belangrijk om te weten. De meta description is namelijk één van de belangrijkste onderdelen van SEO.
Vergeet de meta description bij je blogs niet!
Je wilt namelijk dat jouw zakelijke blogs zo goed mogelijk worden gevonden via de zoekmachines. Dan mag je zeker niet vergeten om de meta description toe te voegen. Veel blogs worden gepubliceerd via WordPress. Hierin kun je handig gebruik maken van de Yoast SEO plugin. Heb jij nog geen actief blog? Dan is het echt aan te raden om direct te starten. Wil je wel, maar lukt het je niet? Je kunt je blogs uitbesteden tegen een aantrekkelijke prijs. Wij vertellen je hier graag meer over. Neem vrijblijvend contact met ons op.