Meta wil Instagram meer op YouTube laten lijken

Meta zorgt ervoor dat hun sociale kanalen, zoals Facebook en Instagram, voortdurend blijven ontwikkelen. Er worden steeds nieuwe functies getest en er wordt wel eens een beetje afgekeken bij de ‘buren’, zoals bij TikTok en YouTube. Eerder werden er op Instagram nieuwe functies toegevoegd die erg TikTok-achtig waren. Nu wordt er een nieuwe functie getest waarmee Instagram meer op YouTube zal gaan lijken. We hebben het dan over advertentieweergaven die niet weg te klikken zijn.

Instagram Reels kwamen van TikTok

We zijn inmiddels goed bekend met Instagram Reels. Meta besloot de Reels aan Instagram toe te voegen toen duidelijk werd dat TikTok heel groot zou gaan worden. De korte video’s bleken heel populair te zijn en Meta wilde een graantje van deze populariteit meepikken door de functie Reels aan de app toe te voegen. Dit bleek een goede beslissing, want door de komst van Reels groeide Instagram harder dan TikTok. Het kan dus lonen om een functie van een ander sociaal kanaal te ‘klonen’ en dat lijkt Meta nu ontdekt te hebben. Nu zijn ze namelijk een functie aan het testen die afkomstig is van YouTube. Het is straks niet meer mogelijk om gewoon door te scrollen bij advertenties die voor jou niet interessant zijn.

Niet-betalende YouTube leden moeten verplicht advertenties kijken

Als je veel gebruik maakt van YouTube, maar geen betalend lid bent, dan ben je bekend met de verplichte advertenties van het kanaal. Wanneer je een video wilt bekijken, dan moet je eerst minimaal één advertentie bekijken voordat de video die je wilt zien afgespeeld wordt. Sommige advertenties moeten in het geheel bekeken worden en andere advertenties krijg je te zien met een button om de advertentie na een aantal seconden over te slaan. De eerste paar seconden zijn dus altijd verplicht. Precies deze functie wil Meta nu over gaan nemen voor Instagram.

Vervelende advertenties overslaan niet meer mogelijk

De meeste social media gebruikers zitten helemaal niet te wachten op advertenties en scrollen ook op Instagram liever door bij het zien van een advertentie. Dit is voor de adverteerders natuurlijk niet wenselijk. Zij betalen voor de weergave van de advertentie en willen dan ook dat de hele advertentie bekeken wordt. Meta laat zien dat hun sociale kanalen er vooral voor de adverteerders zijn. Ze hebben bevestigd dat ze werken aan de functie waarmee vervelende advertenties overslaan niet langer mogelijk is op Instagram. “We testen voortdurend nieuwe formaten om waarde te creëren voor adverteerders. Als deze test succesvol blijkt, zullen we updates geven en mogelijk formele wijzigingen doorvoeren,” aldus de Meta woordvoerder.

De functie wordt al uitgebreid getest

Meerdere mensen hebben al aangegeven met de nieuwe functie te maken te hebben gehad in Instagram. Anderen hebben er nog niets van gezien. Dit geeft aan dat de functie willekeurig wordt getest. Advertenties in de hoofdfeed en tussen Instagram Stories kunnen niet meer altijd worden overgeslagen door mensen die de nieuwe functie testen. Zij krijgen een advertentie te zien met een kleine timer onderaan het scherm. Bij deze timer staat ‘advertentiepauze’. Een tekstvak verschijnt met de tekst “Soms moet je misschien een advertentie bekijken voordat je verder kunt bladeren”.

Goed voor Instagram of niet?

De afgelopen jaren heeft Instagram meer nieuwe functies toegevoegd, waaronder ook Reels, waarvoor TikTok de inspiratiebron was. Instagram Reels beveelt korte video’s aan op een manier die we ook bij TikTok zien. Door deze nadruk op korte video-inhoud is Instagram snel gegroeid, maar er kwam ook kritiek. Het zorgde er namelijk ook voor dat er minder aandacht was voor traditionele fotoposts van vrienden en familie in de app. De meeste Instagram-gebruikers scrollen door bij het zien van een advertentie, en dat is straks niet meer mogelijk, waardoor de kans bestaat dat de tevredenheid over de app van gebruikers daalt.

Goed voor adverteerders of niet?

Aan de andere kant staan natuurlijk de adverteerders en verwacht wordt dat zij wel blij zullen zijn met deze nieuwe functie. Bedrijven die op Instagram adverteren willen hier natuurlijk zo veel mogelijk voordeel uithalen. Dat valt niet mee als de meeste gebruikers door scrollen bij het zien van de advertentie. Naar verwachting zal het invoeren van het ‘verplicht advertentie kijken’ dan ook een positieve ontwikkeling voor adverteerders zijn.

Maximale impact met jouw bedrijf op Instagram

Als bedrijf wil je de beste resultaten halen uit je Instagram-advertenties. Het is belangrijk om je campagnes effectief in te richten, te testen en te blijven optimaliseren. Wil jij je bereik op Instagram vergroten en zorgen voor maximale impact? Wij helpen je graag verder. Volg eens een Instagram training bij ons!