Mijn 5 social media voorspellingen voor 2013
Het einde van het jaar is zicht, dus breekt de tijd weer aan van de bekende lijstjes en voorspellingen. Afgelopen jaar is er veel veranderd, verdwenen en bijgekomen in de wereld van social media. Ook in 2013 verwacht ik dat er weer het nodige gaat veranderen. Ik bespreek graag een aantal trends en ontwikkelingen die naar mijn mening in 2013 een belangrijke rol gaan spelen.
Trend 1: We gaan nog meer social media gebruiken
Het aantal geregistreerde gebruikers groeit bij Twitter, Facebook en LinkedIn in Nederland de afgelopen maanden niet zo heel hard meer, maar de activiteit neemt fors toe! We tweeten, liken en sharen behoorlijk wat en ik verwacht dat dit in 2013 alleen maar zal toenemen. Er zullen ook steeds meer nieuwe platformen bijkomen die gericht zijn op een specifieke doelgroep. Pinterest is daarbij een goed voorbeeld.
Trend 2: Content marketing gaat doorbreken
Ken je de term content marketing al? Waarschijnlijk nog niet, maar je zult het woord in 2013 nog vaak tegenkomen. Het is naar mijn mening een trend die al is begonnen en steeds groter gaat worden. Bedrijven steken veel geld en tijd in schreeuwende en opvallende advertenties om klanten te krijgen, maar klanten zien ze amper meer. Wat je beter zou kunnen doen is je (potentieel) klanten helpen met het maken van hun keuze. Maak video’s van je producten en schrijf er uitgebreid over. Content is king en je scoort erg goed in Google!
Trend 3: Mobiele websites moeten er komen
Goed nieuws voor alle webbouwers en grafisch vormgevers; verdiep je in de techniek van mobiele websites en komend jaar zul je werk genoeg hebben! Het smartphone gebruik lag al hoog, maar zal alleen maar toenemen. Consumenten bestellen steeds meer online en daarom moet de website wel geoptimaliseerd zijn mobiele gebruikers. Ook het gebruik van de tablet neemt steeds meer toe. Ruim 4,3 miljoen Nederlanders hebben een tablet. Heb je dus een webshop of restaurant, neem dan contact op met je sitebouwer om je site te gaan optimaliseren voor mobiel.
Trend 4: E-mail marketing blijft belangrijk
E-mail marketing is niet nieuw en vrijwel ieder jaar zie ik het toch in het lijstje staan van dingen die ondernemers moeten gaan doen. Juist ja, moeten gaan doen, want velen doen het nog niet, terwijl heel moeilijk is het niet. Het kost even tijd om alles op te zetten via MailChimp, maar daarna kun je er gewoon iedere maand mee aan de slag. Ik verwacht dat e-mail marketing in 2013 door meer ondernemers gebruikt zal gaan worden, want het is een prima aanvulling op de content die je gaat maken.
Trend 5: Uitbesteden
Social media is geen hype of trend meer, het is een nieuwe manier van communiceren waar bedrijven mee mee moeten gaan. Het dagelijks bijhouden van alle kanalen en het maken van content kost wel veel tijd. Reken echt op 1 á 2 uur per dag als je het goed wilt doen. Bedrijven doen hun voordeel ermee om iemand aan te nemen zich continu met social media en content marketing gaat bezighouden, maarjah dat brengt wel kosten met zich mee. Ik verwacht daarom dat steeds meer bedrijven hun webcare gaat uitbesteden.
Veel succes in 2013!
Ik wens je veel succes met je bedrijf in 2013!