Facebook start eigen videodienst ‘Watch’
Facebook Watch is aangekondigd! Afgelopen woensdag was het moment eindelijk daar. Toch wel een moment waarvan velen hadden verwacht dat het al veel eerder zou komen. Mark Zuckerberg liet aan de wereld weten dat er een eigen videodienst wordt gerealiseerd op Facebook. Hoe kon dit ook anders?
Wat is Facebook Watch?
Video’s kennen we natuurlijk al op Facebook, maar dan vooral in de vorm van livestreams. Daarnaast zijn er op het sociale platform vooral ook veel video’s te vinden die worden gedeeld vanaf YouTube. Hierdoor is de toenemende populariteit van video’s natuurlijk niet onopgemerkt gebleven bij de grote spelers van Facebook. Het was dan ook wachten op de presentatie van een eigen videodienst. Facebook Watch is deze videodienst. Deze gaat het mogelijk maken om je te vermaken met leuke video’s.
Wat is het doel van Facebook?
Facebook heeft natuurlijk altijd wel een doel wanneer er een nieuwe functie wordt gepresenteerd. In dit geval zijn er meerdere doelen te noemen die met Facebook Watch moeten worden bereikt. Het meest voor de hand liggende doel is natuurlijk wel dat mensen videootjes gaan bekijken op Facebook in plaats van op YouTube. Een ander doel is het om de Facebook gebruikers langer op het sociale netwerk vast te houden. Dit zijn de doelen die iedereen kan bedenken. Facebook zelf houdt het vooral op het doel dat de videodienst discussies op gang moet brengen en mensen samen moet brengen.
Advertentieruimte is op
Facebook mikt met de nieuwe videodienst natuurlijk ook weer op de bedrijven. Het is namelijk zo dat de advertentieruimte op Facebook op is. Natuurlijk is er in werkelijkheid nog veel meer ruimte voor Facebook ads, maar de grens is wel bereikt. Nog meer advertenties kan Facebook eigenlijk gewoon niet maken tegenover de gebruikers die er gewoon lekker willen socializen. Wanneer er nog meer advertenties op het sociale netwerk zouden verschijnen, dan is het risico te groot dat gebruikers overstappen naar een ander platform. Dit is dus geen optie. Dan maar video’s!
Start van Facebook Watch
Facebook heeft meerdere contracten afgesloten met verschillende partijen. Eén van deze partijen is bijvoorbeeld National Geographic. Wie wil er nu niet genieten van natuurvideo’s? Tenminste, dat moet Facebook gedacht hebben. Uiteindelijk moet er toch eerst een start worden gemaakt met een aanbod filmpjes voordat bedrijven er iets in gaan zien. Facebook belooft de videomakers 55 procent van de inkomsten die binnenkomen op de betreffende video. De overige 45 procent is voor Mark, natuurlijk.
https://www.facebook.com/zuck/videos/10103953494202721/
Wanneer mogen we Facebook Watch verwachten?
Op dit moment wordt het nieuwe Facebook Watch getest door een selectieve groep Amerikanen. Het is dus nog af te wachten of het voldoende aanslaat om de videodienst internationaal toe te voegen aan het platform. Hier gaan we natuurlijk wel vanuit. Als Facebook Watch succesvol blijkt te zijn, dan hoeven we niet zo heel lang te wachten tot het ook in Nederland beschikbaar is. Alles ligt al klaar om Facebook Watch wereldwijd uit te rollen.
Iets voor bedrijven?
Of Facebook Watch echt heel interessant is voor bedrijven, dat zal de toekomst uit moeten wijzen. Dit is nu nog niet te zeggen, maar wij houden het natuurlijk voor je in de gaten. Wil je tot dan de tijd nemen om alle andere mogelijkheden van het sociale netwerk voor je bedrijf te leren kennen? Dan nodigen wij je uit voor een Facebook training. Deze kan ook in-company worden verzorgd.