Heb jij ook een negatieve buyer persona ontwikkeld?

We hebben het vaker over de buyer persona en over hoe belangrijk het is om deze te hebben. De buyer persona is de presentatie van jouw ideale klant. Als jij precies weet wie jouw ideale klant is, dan is het makkelijker om je daadwerkelijke potentiële klanten te begrijpen, je communicatie op hen aan te passen en je producten of diensten af te stemmen op hun behoeften. Een duidelijke buyer persona is eigenlijk onmisbaar, maar heb jij ook een negatieve buyer persona ontwikkeld?

We werken op basis van de positieve buyer persona

In de praktijk gaan we eigenlijk altijd uit van de positieve buyer persona, ofwel de klant die perfect bij ons bedrijf past en waar we al onze pijlen op willen richten. Door een positieve buyer persona te ontwikkelen weten we precies wie de ideale klant is. Deze positieve buyer persona wordt ontwikkeld op basis van marktonderzoek en inzichten die je verkrijgt uit je werkelijke klantenbestand.

Afhankelijk van je bedrijf kun je één buyer persona hebben, maar je kunt er ook meer dan tien hebben. Je kunt immers altijd nieuwe buyer persona’s ontwikkelen, bijvoorbeeld als je een nieuw product in je assortiment opneemt. Waarom heb je dan ook een negatieve buyer persona nodig?

“Hoe ga je om met negatieve klanten?”

Wat is een negatieve buyer persona?

De positieve buyer persona is de klant die je wél wilt voor je bedrijf. Daar staat tegenover dat de negatieve buyer persona een representatie is van de klant die je juist niet wilt voor je bedrijf. Dit kunnen bijvoorbeeld professionals zijn die te geavanceerd zijn voor jouw product of dienst, of studenten die zich alleen bezighouden met jouw inhoud voor onderzoek/kennis. Het kunnen ook potentiële klanten zijn die gewoon te duur zijn om te verwerven, vanwege een lage gemiddelde verkoopprijs of hun onwaarschijnlijkheid om opnieuw bij jouw bedrijf te kopen.

Waarom heb je ook een negatieve buyer persona nodig?

Het is belangrijk om goed onderscheid te kunnen maken tussen klanten die je wél wilt hebben en klanten die je niet wilt hebben. Het is de moeite waard om te investeren in klanten die je wel wilt hebben, maar tijd of geld investeren in klanten die je eigenlijk niet wilt hebben is nutteloos. Uiteindelijk kost dit je alleen maar tijd en geld. Juist daarom heb je ook een negatieve buyer persona nodig.

Zijn dit bijvoorbeeld studenten die alleen op jouw website komen om informatie te vergaren voor hun scriptie? Dan wil je geen geld besteden aan het bereiken van deze studenten. Het zal hen niet overhalen iets te kopen, want zij willen alleen jouw informatie gebruiken. Zo zie je, deze personen kosten je alleen maar geld als jij besluit om in hen te investeren.

Kies de juiste buyer persona’s voor je contentmarketing

Buyer persona’s zijn vooral ook interessant voor contentmarketing. Als je precies weet wie je wilt bereiken met je content, dan kun je de toon, de stijl en de sfeer van je content aanpassen op deze specifieke groep. Stel minimaal één positieve en één negatieve buyer persona op om goed te ontdekken welke weg jij moet bewandelen in de wereld van contentmarketing. Kom je er niet helemaal uit? Volg dan eens een contentmarketing training bij ons.