Nieuw talent binnenhalen via social media
Nieuw talent binnenhalen is voor veel bedrijven een uitdaging, ook in deze tijd. Door de coronacrisis zitten meer mensen thuis. Een deel van deze mensen is hun baan kwijtgeraakt en dus zoekende naar een nieuwe baan. Toch betekent dit zeker niet dat het voor bedrijven eenvoudig is om de juiste talenten binnen te halen. Social media kan je helpen om wél de juiste medewerkers te vinden.
Social media inzetten voor personeelswerving
Je kunt de sociale kanalen prima inzetten om nieuw personeel te werven. Wel is het belangrijk dat je het op de juiste wijze aanpakt. Het is zeker mogelijk om via social media talent te vinden, maar dan moet je wel volgens een plan werken. Wij delen graag een handig stappenplan met je.
Stap 1: Maak duidelijk dat je een vacature hebt
Op de eerste plaats is het belangrijk om ervoor te zorgen dat het online zichtbaar is dat je een open plek binnen je bedrijf hebt. Je kunt op je website een sectie maken met ‘werken bij’, waar je open vacatures kunt posten. Het is ook mogelijk om een aparte website te maken voor het plaatsen van jouw vacatures. Dit is zeker voor grotere bedrijven een interessante optie. Hoe dan ook, zorg ervoor dat het duidelijk is dat er een opening is binnen jouw onderneming.
Stap 2: Zorg voor aanwezigheid op social media
Als talent twijfelt over of hij of zij wel bij jouw bedrijf wil werken, dan zal dit talent altijd eerst op social media kijken. Is er een social media kanaal van het bedrijf aanwezig en hoe komt het bedrijf over? Een goed verzorgd en actief social media profiel spreekt aan en kan de talenten over de streep trekken. Bouw dus actieve sociale kanalen op die het imago van je bedrijf versterken.
Stap 3: Plaats je vacature op LinkedIn
LinkedIn is natuurlijk hét professionele netwerk. Dit betekent ook dat dit hét netwerk is om je vacature te plaatsen. Maak er een mooie, opvallende presentatie van. Een visual doet het altijd beter dan enkel tekst. Creëer sfeer en wees goed duidelijk in je vacature. Vacatures worden op LinkedIn vrij makkelijk en snel gedeeld, waardoor je een vrij groot publiek kunt bereiken.
Stap 4: Geef je bedrijf een gezicht
Het is belangrijk om je bedrijf een gezicht te geven. Deel dus zo veel mogelijk informatie over je bedrijf. Dit kun je doen op social media, maar natuurlijk ook op je website. Zakelijke blogs zijn bijvoorbeeld ook ideaal om meer over je bedrijf te vertellen. Vertel niet alleen over wat je doet, maar laat mensen bijvoorbeeld ook kennismaken met de processen en de medewerkers. Zo zorg je voor een sterk persoonlijk karakter en daar houden de talenten van nu van. Overdrijf het niet. In de regel is het goed om 1 post per dag aan te houden.
Stap 5: Actief zoeken naar talent
Je kunt natuurlijk wachten tot de talenten bij jou aankloppen, maar je kunt ook zelf actief aan de slag om talenten te vinden. LinkedIn biedt veel mogelijkheden voor het zoeken naar de juiste mensen voor jouw bedrijf. Je kunt zelfs zoeken op soft skills die iemand moet hebben! LinkedIn vormt dan ook dé bron waar je nieuwe talenten voor je bedrijf kunt vinden. Maak er gebruik van!
Maak effectief gebruik van LinkedIn
LinkedIn is het professionele netwerk en juist daarom toch wel anders dan de andere sociale kanalen. Als je niet gewend bent om met LinkedIn te werken, dan kan het best zijn dat je voor een aantal raadsels komt te staan. Voorkom dit eenvoudig door bij ons een LinkedIn training te volgen. Wij vertellen je graag meer over hoe jij social media inzet voor het binnenhalen van de beste talenten voor jouw bedrijf. Interesse? Neem dan contact op.