On page en off page SEO audits: hoe zit het precies?
We horen de laatste tijd steeds meer over audits. Zo zijn er steeds meer ondernemers die hun website onderwerpen aan een technische SEO audit of een reguliere SEO audit. Heel verstandig, want het brengt foutjes binnen je website aan het licht die optimale prestaties van je website in de weg staan. In de wereld van SEO audits kan ook onderscheid worden gemaakt tussen de on page audits en de off page audits. Hoe zit dat nu precies? Wij leggen het je graag uit!
Wat is een on page SEO audit?
Een on page SEO audit heeft voornamelijk betrekking op de inhoud op je site. Tijdens deze audit worden tal van zaken gecontroleerd en – indien nodig – geoptimaliseerd. Hierbij kun je denken aan de titels en meta descriptions, de opmaak van teksten met H-tags, controle van links (uitsluiten van dode links), het bijwerken van gedateerde inhoud en het controleren van inhoud op uniciteit.
Daarnaast wordt ook visuele inhoud goed bekeken. Zo worden afbeeldingen gecontroleerd op alt-tekst en moeten grote bestanden worden gecomprimeerd om trage laadsnelheden te voorkomen. Tijdens een on page SEO audit worden alle mankementjes op je website aan het licht gebracht, zodat je deze aan kunt passen. Ben je nog op zoek naar een webdesigner? Hier heb je een overzicht van waar je een website kan laten maken?
Wat is een off page SEO audit?
Een off page SEO audit omvat meestal het controleren van technieken die je gebruikt om jouw website online te promoten of voor linkbuilding. Bij deze audit wordt onder meer gecontroleerd of unieke en betrouwbare domeinen naar jouw website linken, of er ‘giftige links’ aanwezig zijn en hoeveel links er zijn die naar jouw interne webpagina’s verwijzen. H
ierbij kunnen ook social media activiteiten onder de loep worden genomen. Zo kun je kijken hoe actief publiek op jouw sociale profielen is, bijvoorbeeld. Je kunt op deze manier vaststellen hoe het met je SEO gesteld is, waarbij je focust op alles wat niet plaatsvindt op jouw eigen website.
On page SEO audits en off page SEO audits zijn belangrijk
Zowel on page als off page SEO audits zijn heel belangrijk om regelmatig uit te voeren. Bij on page SEO audits ontdek je bijvoorbeeld of je dode links op je website hebt. Mensen die met dode links (niet werkende links) te maken krijgen op je website, zijn snel geneigd de website direct te verlaten. Het is daarom belangrijk om deze links direct aan te passen of te verwijderen zodra ze bij een on page SEO audit op worden gemerkt.
Bij een off page SEO audit ontdek je bijvoorbeeld welke websites allemaal naar jouw website linken. Hier kunnen onbetrouwbare partijen tussen zitten en dat is geen reclame voor jouw bedrijf. Je kunt direct actie ondernemen.
Succes op social media?
Jij wilt als ondernemer succes uit social media halen. Logisch! De sociale kanalen kunnen veel voor je doen, zoals het realiseren van een gezonde stroom bezoekers naar je website. Blijkt je website dan niet in orde te zijn? Dan vertrekken de bezoekers zonder ook maar iets te doen en dat betekent dat jij veel kansen misloopt.
Zonde! Voer eens een on page en een off page SEO audit uit om alles te fixen. Is alles picobello? Dan kun je met social media aan de slag. Wil jij precies weten hoe je het maximale uit de sociale kanalen haalt? Volg dan eens een social media training bij ons.