Online cursus marketingplan maken: 5 belangrijke vragen

Als je iets nieuws opzet, dan is het altijd goed om een plan van aanpak te hebben. Voor het oprichten van een bedrijf maak je onder meer een ondernemersplan en een marketingplan. Ook voor het maken van een online training is het goed om te beginnen met het maken van een marketingplan, zodat je goed weet waar je naartoe wilt en wat je precies wilt doen met je online training of cursus.

Door dit vooraf te doen, vergroot je jouw kans op succes als je online training eenmaal te koop is. In dit artikel geven de experts van Skillba, het online academy platform van Nederland, tips voor het opstellen van een goed online marketingplan voor jouw online training.

Vragen voor je online cursus marketingplan

Een goed marketingplan kan het verschil maken tussen geen verkopen en eindeloos veel verkopen. Alles valt of staat met een duidelijk plan van aanpak omtrent je online cursus. Zeker als het om online producten gaat is het belangrijk om ook te focussen op bijkomende zaken die je online gaat aanpakken. Denk aan de lancering en promotie van je online training. Hoe ga je het allemaal aanpakken? Om een duidelijke basis van je online cursus marketingplan te leggen, is het goed om de volgende 5 vragen te beantwoorden.

1. Ga je van start met acties of kortingen?

Het verkopen van de eerste online trainingen is het lastigst. Mensen weten nog niet wat zij van jou kunnen verwachten en er zijn nog geen studenten die een eerlijke beoordeling kunnen geven. Met het oog hierop is het belangrijk om te bepalen of je gaat lanceren met kortingen en acties, of juist niet. De juiste keuze is voor een groot deel afhankelijk van je doelgroep. Moeten zij over de streep getrokken worden met een leuke aanbieding, of zal een aanbieding ervoor zorgen dat zij het idee krijgen dat je online training anders niet verkocht gaat worden? Belangrijk verschil. Denk hier dus goed over na.

2. Heb je een contentmarketingplan dat jouw online cursus verkoopt?

Je kunt eigenlijk niet zonder contentmarketing. Dit proces is hét proces dat je moet doorlopen om jouw online training te verkopen. Je hebt hier een goed plan voor nodig. Met wat voor content ga je werken? Ga je dit zelf schrijven of laat je dit doen? Hoe deel je de content in, zodat het extra krachtig overkomt? Kortom, het is belangrijk om een contentmarketingplan te hebben dat als het ware jouw online training voor je verkoopt. Heb je dit plan klaar, dan vormt het een vast onderdeel van je totale online cursus marketingplan.

3. Hoe ga jij je online training promoten?

Als mensen niet weten dat jouw online training bestaat, dan zullen ze het vanzelfsprekend ook niet kopen. Het is dus belangrijk om je online training al voor de lancering te promoten. Hoe ga je dit aanpakken? Ga je adverteren op Google of social media? Ga je gebruik maken van verkoopsites? Wil je wellicht je eigen blog of gastblogs gebruiken voor de promotie van je online training? Het is heel belangrijk om goed te weten hoe jij jouw online training gaan promoten, zodat deze direct na de lancering goed begint te verkopen.

4. Kun je samenwerken met influencers?

Influencers kunnen ontzettend veel voor de verkoop van jouw online training betekenen, zeker aan het begin. Belangrijk hierbij is wel dat de influencer daadwerkelijk relevant is voor jouw online training. Bied jij een online training over het maken van klompen, dan gaat een influencer die zich altijd bezighoudt met het promoten van make-up jou niet helpen. Dit is natuurlijk slechts een voorbeeld. Bekijk of er influencers zijn die voor jouw online training relevant zijn en of het nuttig is om met hen samen te gaan werken.

5. Hoe ga je social media gebruiken?

Eigenlijk kun je niet zonder social media, zowel niet voor het promoten van je online training als voor de verkoop ervan. Een groot deel van het dagelijks leven speelt tegenwoordig af op social media, dus dat is dé plek waar jij jouw doelgroep kunt bereiken. Hoe ga je dat doen? Ga je aan de slag met regelmatige posts of ga je ook gebruik maken van advertenties?

Ga je je misschien mengen in de gesprekken binnen relevante communities of wil je de aandacht grijpen met pakkende video’s? Je kunt veel met social media om de verkoop van je online training te boosten, maar je hebt hiervoor wel een duidelijk plan van aanpak nodig.

Klaar om jouw online training te gaan verkopen?

Als jouw online cursus marketingplan compleet is, dan heb je een mooie basis om mee aan de slag te gaan. Je hebt alle informatie die je nodig hebt en je bent goed voorbereid om de lancering van je online training succesvol te laten verlopen. Nu natuurlijk nog dé ideale plek om jouw online cursus te gaan verkopen.

🦅 Welkom bij Skillba, hét platform waar jij jouw eigen online academy bouwt! Ons platform biedt je alles wat je nodig hebt, van alle vrijheid tot het ontwerpen van je eigen online academy tot het koppelen van de meest betrouwbare betaalmethodes. Benieuwd? Maak dan nu een gratis academy account aan en test alle mogelijkheden van ons platform nu gratis uit.