10 tips om je online cursus succesvol te maken
Steeds meer bedrijven én particulieren gaan aan de slag met online cursussen. De coronapandemie heeft ervoor gezorgd dat online trainingen écht booming zijn geworden. Nu de pandemie voorbij is, blijft de trend van online cursussen. Wil jij ook een online cursus maken? Dan is het goed om ervoor te zorgen dat je er op de juiste manier mee aan de slag gaat.
Gebruik deze tips voor jouw online cursus
Als je een online cursus of training wilt maken, dan is het goed om te beginnen met een sterke basis. Je hebt een plan nodig, je moet onderzoek doen en vooral heel veel bewerken, schrappen en toevoegen. Wij hebben een lijst met 10 praktische tips voor je opgesteld die jij kunt gebruiken wanner je een online cursus wilt maken.
1. Valideer je cursusidee
Jij kan natuurlijk helemaal ‘vol’ zijn van je cursusidee, maar dat betekent niet dat het ook echt aan zal slaan bij het grote publiek. Het is goed om eens onderzoek te doen naar de vraag naar online cursussen met betrekking tot het door jou gekozen onderwerp. Controleer hierbij ook of er niet al cursussen zijn met bijvoorbeeld dezelfde titel die jij in gedachten hebt. Dat leidt tot problemen. Dus, check de pijnpunten op de markt, analyseer en neem op basis daarvan een beslissing over je cursusidee.
2. Houd de cursist in gedachten
Tijdens het schrijven is het heel verleidelijk om volledig vanuit je eigen expertise te schrijven. Hierin schuilt een gevaar, namelijk het gebruik van vakjargon en lastige termen die niet door iedereen begrepen worden. Jij wilt iemand iets leren met je online cursus, dus moet je tijdens het schrijven vooral denken vanuit de cursist in plaats van vanuit jezelf. Jij weet het allemaal al, de cursist nog niet. Een belangrijk verschil waarop je je schrijfwijze aan moet passen.
3. Bepaal duidelijke leerdoelen
Het is niet de bedoeling dat je online cursus uiteindelijk gewoon een soort van verhaaltje is. Je wilt de cursisten daadwerkelijk iets leren, dus onderwijs. Dit doe je het makkelijkst door vooraf leerdoelen te bepalen. Wat wil jij de cursisten leren? Dus niet vertellen, maar echt léren. Maak een lijst met leerdoelen en zorg ervoor dat je alle leerdoelen goed, uitgebreid en duidelijk behandelt in je online cursus.
4. Zorg voor een logische volgorde
Met de leerdoelen heb je eigenlijk voor een groot deel al de inhoudsopgave van je online cursus bepaald. Het is vervolgens belangrijk om alle punten op een logische volgorde te behandelen. Stel dat jij een online cursus wilt geven over de werking van narrowcasting systems en de voordelen daarvan. Dan wil je beginnen met uitleggen wat een narrowcasting system is, om daarna bijvoorbeeld uit te leggen wat de softwaremogelijkheden zijn. Doe je dit andersom, dan wordt het niet volledig begrepen. Zorg dus altijd voor een logische opbouw van je online cursus.
5. Vul je online cursus aan met interactie
Een online cursus hoeft zeker niet alleen uit tekst te bestaan. Het is juist goed om visuals toe te voegen, waardoor de online cursus interessanter wordt. Het is zeker ook interessant om interactie toe te voegen. Zo kan het nuttig en waardevol voor cursisten zijn als er bijvoorbeeld eens per week of eens per maand een live bijeenkomst is of een livestream waarin zij jou vragen kunnen stellen. Dit zijn natuurlijk slechts voorbeelden.
6. Maak het verleidelijk om je online cursus te volgen
Je kunt het op meerdere manieren verleidelijk maken om jouw online cursus te volgen. Is het de eerste online training die je aanbiedt? Dan is het goed om je er bewust van te zijn dat cursisten jou nog niet kennen. Daarmee kennen ze ook de kwaliteit en waarde van jouw werk niet. De stap om de cursus te gaan volgen wordt daardoor groter. Je kunt deze stap weer verkleinen door bijvoorbeeld iets gratis weg te geven.
7. Zorg dat je weet aan wie je verkoopt
Als je online cursussen wilt verkopen, dan is dit eigenlijk niet anders dan het verkopen van auto’s. Verkoop je auto’s, dan richt je je vanzelfsprekend niet op mensen die geen rijbewijs hebben. Dit geeft aan hoe belangrijk het is om je doelgroep goed voor ogen te hebben. Voor wie maak jij de online cursus, en voor wie niet? Door je doelgroep helder te hebben wordt het ook makkelijker om de marketing van je product straks goed aan te passen op wie je wilt bereiken.
8. Realiseer je dat perfectie niet bestaat
Natuurlijk, je wilt er zeker van zijn dat er geen typfoutjes in je online cursus staan en dat er geen feiten in worden vermeld die eigenlijk helemaal niet zo goed onderbouwd zijn. Logisch. Jij wilt dat jouw online cursus ‘de beste online cursus’ is. Dit idee moet je loslaten. De beste online cursus bestaat niet. Perfectie bestaat niet. Als jij wilt dat het perfect is, dan komt het nooit af. Er moet een punt van tevredenheid bereikt worden. Het is goed om je te realiseren dat tevredenheid iets anders is dan perfectie.
9. Waar ga je je online cursus aanbieden?
Je kunt een online cursus op veel manieren aanbieden, zoals via een eigen website, social media of een online academy. Wil je het professioneel aanpakken, maar wil je ook gemak ervaren van zo min mogelijk zelf organiseren? Kies dan voor een betrouwbaar platform, zoals Skillba. Hier kun je online cursussen, trainingen en bijvoorbeeld e-books aanbieden vanuit een eigen online academy. Je maakt automatisch gebruik van betrouwbare betaalopties voor klanten en de online cursus wordt na betaling direct aangeboden aan de cursist. Het enige wat je zelf nog moet regelen is de promotie van je online cursus.
10. Je online cursus promoten
Een online cursus verkoopt zichzelf niet, zeker niet in het begin, als nog maar weinig mensen bekend zijn met de online cursus. Het is dus belangrijk om zelf veel aandacht te besteden aan marketing en aan het effectief promoten van je online cursus. Maak hiervoor gebruik van social media, maar bijvoorbeeld ook van een eigen website, van advertentiesites en gastblogs. Succes met het maken van je online cursus!