Online groeien als bedrijf doe je zo: 5 stappen!

Als je tegenwoordig een bedrijf opricht, ligt direct de wereld aan je voeten. Je moet nog steeds naam voor jezelf maken, maar doordat je dit nu ook online kunt doen, kun je ook vrijwel direct beginnen met het verkopen van jouw dienst, product of online training. Natuurlijk zal je visie gericht blijven op groeien, maar ook dit doe je online vrij gemakkelijk.

Online groeien wil ieder bedrijf, maar niet iedereen lukt het. Het vraagt om passie, skills en een goede dosis motivatie. Het team van TTM Communicatie bestaat al sinds 2010 en wij hebben de nodige hobbels gehad in onze groei. We geven je vijf tips die wij hebben geleerd afgelopen jaren hoe je dit zou kunnen doen! Pas ze toe! 🚀

1. Gebruik je netwerk

Je bedrijf is misschien nog nieuw, maar jij niet meer. Het is dus ook slim om je netwerk gelijk op de hoogte te brengen van je nieuwe bedrijf. In je netwerk zitten namelijk altijd mensen die niet alleen interesse hebben in je je proces, maar die ook graag willen helpen. Je brengt je bedrijf dus onder de aandacht van een doelgroep, maar legt ook gelijk de eerste lijntjes uit. Dit komt niet alleen aan het begin van je bedrijf goed van pas, maar ook in latere stadia.

Wij hebben veel tijd gestoken in het netwerken met ondernemers in de regio. Open Coffee bijeenkomsten en businessclubs zijn perfecte plaatsen om je netwerk op te bouwen en mensen kennis te laten maken met je product.

2. Ken het zoekgedrag van je klant

Het is belangrijk om gericht te werk te gaan, wat je bereikt met een marketingstrategie. In deze strategie doe je onderzoek naar jouw marktpositie. Je vergelijkt je assortiment met concurrenten en bekijkt welke trends er actueel zijn. Wanneer je dit hebt onderzocht, stel je doelstellingen en koppel je hier marketingdiensten aan. Hier zijn er online erg veel van! Ga jij gebruik maken van social media of zien we je Google veroveren met zoekmachine optimalisatie?

Onderzoek op welke woorden je klanten zoeken en ga hier je website verder op optimaliseren. Dit is echt een must als je klanten wilt aantrekken!

3. Bloggen & vloggen

Je hebt jezelf al vergeleken met concurrenten, dus weet je heel goed wat jou uniek maakt. Dit combineer je met het verhaal van jouw bedrijf. Door dit op papier of op film te laten vertellen, zorg jij voor binding met een doelgroep. Tegenwoordig is dit belangrijker dan ooit: je doelgroep wil weten wie jij bent en zal hierop bepalen met jou in zee te gaan of niet. Zo laat je weten waarom je bedrijf is opgericht en wat jij in de toekomst voor ogen ziet, waardoor jouw klanten vanaf het begin aan boord zijn.

YouTube is hiervoor een perfect kanaal. Begin dus met het maken van vlogs en werk deze uit naar blogs, om nog beter in Google naar voren te komen.

4. Duidelijke huisstijl

Door je verhaal op papier te zetten, heb je een mooi begin gemaakt voor je branding. Alle uitingen die jij als bedrijf doet, bevatten deze branding. Je kunt hierbij denken aan huiskleuren, bepaald woordengebruik en het hebben van een logo. Potentiële klanten worden door jouw kleurencombinatie al aan je herinnerd, ook als deze kleuren niet door jou worden gebruikt. Wanneer ze een relevante aankoop willen doen, is de keuze voor jou sneller gemaakt.

5. Vraag hulp van specialisten

Uiteraard wil je dat jouw bedrijf snel groeit. In het begin kan dit lastig zijn, vooral als je alles in je eentje wil doen. Wij deden in het begin ook alles zelf. Hierdoor groei je minder hard. Wij schakelde diverse experts in voor tips, kennis en ondersteuning. Dit waren o.a.:

  • Ik Start Smart (kvk)
  • www.traffictoday.nl
  • Een websitebouwer
  • Grafisch vormgever
  • Adobe Photoshop voor de social media posts

Op het internet vind je veel; informatie over veel marketing gerelateerde onderwerpen. Ook op onze website staan veel artikelen die je op weg helpen! Veel succes met de groei van je bedrijf!