Online reputatiemanagement; een absolute must!
Je hebt een eigen bedrijf met prima producten of diensten, je hebt een goede reputatie en tevreden klanten. Vroeger was een goede mond-tot-mond reclame een stimulans voor nieuwe klanten. In dit digitale tijdperk gebruik je hiervoor social media. Online reputatiemanagement, of terwijl ORM, is hierdoor voor je bedrijf van groot belang geworden.
Social media leert je perfect hoe klanten over je bedrijf denken. Niet alleen over je product of dienst, maar ook over hoe het hele proces van dienstverlening verloopt. Van kennismaking tot keuze, van aanschaf tot factuur.
Online reputatiemanagement = Online klantenservice?
Online reputatiemanagement is niet alleen een klantenservice, het is veel meer, het is social business. Het gehele proces van je diensten of producten wordt namelijk besproken op het internet. Door ORM toe te passen kan dit allemaal gaan volgen. Wat vindt men van je presentatie? Wat vindt men van je producten of diensten, je website of de manier waarop jij als bedrijf je klanten benadert. Alles is terug te vinden via social media en het is dus een must om dit als bedrijf te gaan monitoren.
Online monitoren is een must!
Online reputatiemanagement moet dus een belangrijk onderdeel gaan worden binnen je bedrijf. De klant kan namelijk via social media een reactie geven op ieder onderdeel van het proces wat het met jou als bedrijf doorloopt. Je hebt medewerkers nodig die alle social media gaan volgen. Dit heeft als grootste voordeel dat je direct kunt reageren op een reactie of ervaring van een klant. Is dit een negatieve reactie, dan kan dit hierdoor maar een vuurtje blijven. Als jij met je bedrijf hier snel op reageert ziet men dat de ervaring serieus wordt genomen en dat jij bereidt bent om een eventueel probleem op te lossen.
Naast dat je reageert via social media, reageer je uiteraard ook persoonlijk naar de klant. De klant heeft direct in de gaten dat jij als bedrijf ORM gebruikt in je bedrijfsvoering. Dit maakt dat je als bedrijf een duidelijk statement afgeeft. Je neemt social media serieus en gebruikt het om je bedrijf te laten groeien. Online reputatiemanagement is dus een absolute must!