Interessante feiten over online reviews voor marketeers
Online reviews zijn voor consumenten heel belangrijk. Steeds meer consumenten gaan eerst online op zoek naar reviews voordat zij besluiten om zaken te doen met een bedrijf, of juist niet. Dit betekent natuurlijk dat de online reviews voor bedrijven minstens even belangrijk zijn als voor de consumenten. Ondernemingen doen er goed aan om ze te verzamelen.
Online review statistieken voor marketeers
Je kunt op verschillende manieren online reviews verzamelen. Zo kun je onderaan je mailberichten een link plaatsen naar een pagina waarop mensen hun review kunnen schrijven. Je kunt ook een mail sturen naar klanten met het verzoek een online review te schrijven. Het is belangrijk om reviews te verzamelen. Wij hebben enkele 12 interessante feiten over online reviews voor marketeers verzameld.
1. Elk online review telt
Er wordt wel eens gedacht dat het geen zin heeft om reviews online te verzamelen als dit er slechts een paar per jaar zullen zijn. Niets is minder waar. Je kunt nog altijd beter 5 online reviews hebben dan helemaal geen. Ditzelfde geldt voor productbeoordelingen. Heeft een product vijf beoordelingen? Dan stijgt de verkoopkans met 270 procent.
2. Veel impact op duurdere producten
Onderzoek heeft uitgewezen dat productreviews vooral een grote impact hebben op duurdere producten. Van de goedkopere producten stijgt de conversieratio met 190 procent door goede beoordelingen. De conversieratio stijgt met maar liefst 380 procent wanneer producten met een hogere aanschafprijs goed worden beoordeeld.
3. Minder uitgaven voor werving
Er wordt vaak gedacht dat online reviews alleen interessant zijn voor consumenten, maar dit is niet juist. Het is namelijk zo dat de online reviews ook worden bekeken door werkzoekenden. Op Harvard Business Review valt te lezen dat bedrijven met goede beoordelingen 10 procent minder uitgeven per aanwerving dan ondernemingen met negatievere online reviews.
4. Nieuwe reviews zijn belangrijk
Heb je een tiental online reviews verzameld en besteed je nu eigenlijk geen aandacht meer aan het krijgen van nieuwe reviews? Dan loop je kansen mis. Een onderzoek van TripAdvisor toont namelijk aan dat 78 procent van hun respondenten vooral kijkt naar de nieuwste reviews. Oudere reviews krijgen veel minder aandacht. Het is dus goed om met regelmaat te proberen om nieuwe reviews te krijgen.
5. Geschreven online reviews zijn het meest waardevol
Het wordt steeds vaker mogelijk om fotomateriaal of zelfs al videomateriaal aan een online review toe te voegen. Toch worden deze door consumenten niet als het meest belangrijk gezien. Maar liefst 43 procent vindt geschreven online reviews het meest waardevol. Ongeveer 33 procent laat zich beïnvloeden door fotomateriaal en voor de video gaat het om 24 procent.
6. Aanvragen via de mail zijn het meest populair
We noemden net al even dat er verschillende manieren zijn om reviews te verzamelen. Verreweg de meeste bedrijven kiezen ervoor om klanten na aankoop een mail te sturen met een verzoek tot het schrijven van een online review. Yotpo onderzocht waar de onderwerpregel aan moet voldoen om zo veel mogelijk online reviews te verzamelen. Hieruit blijkt dat het verstandig is om een vraag in het onderwerp van de mail te stellen. Het gebruik van hoofdletters op plaatsen waar zij niet horen wordt juist afgeraden.
7. Je hebt minimaal 3 sterren nodig
In verreweg de meeste gevallen kunnen consumenten een bedrijf beoordelen met maximaal 5 sterren. Synup heeft een rapport gepubliceerd, het State of Retail rapport, dat aantoont dat bedrijven niet per se 5 sterren moeten hebben om indruk te maken. Het rapport geeft wel aan dat consumenten eigenlijk niet bereid zijn om te kopen bij bedrijven die één of twee sterren hebben. Maar liefst 82 procent van de consumenten wil niet kopen van een bedrijf dat minder dan 3 sterren heeft.
8. Negatieve reviews hoeven niet slecht te zijn
Veel bedrijven denken dat negatieve online reviews direct het einde van een goed imago betekent. Dit is zeker niet waar. Het is zo dat 82 procent van de consumenten bewust zoekt naar negatieve reviews. Zij doen zit vooral om te zien hoe het bedrijf hiermee omgaat. Consumenten weten dat perfecte bedrijven niet bestaan. Een negatieve beoordeling is dan ook niet erg. Hier negatief op reageren kan je bedrijf wel schaden.
9. Hoog vertrouwen
Online reviews worden door veel consumenten als even betrouwbaar gezien als aanbevelingen van bekenden. Maar liefst 91 procent van de consumenten in de leeftijd van 18 tot 34 jaar geeft aan dat zulke reviews net zo waardevol zijn als beoordelingen van bekenden.
10. De echtheid van een online review
Het is vanzelfsprekend belangrijk dat online reviews echt zijn. Er zijn nog altijd bedrijven die zelf iets positiefs schrijven en publiceren, vaak op de eigen website. Reviews op externe websites worden dan ook als betrouwbaarder gezien. Van alle jonge consumenten gelooft slechts 39 procent direct dat een online review echt is. Het verzamelen van reviews op een externe website is dus altijd beter.
11. Meer omzet door goede reviews
Online reviews kunnen de omzet gemakkelijk een stuk doen stijgen. Een onderzoek van Harvard Business Review laat zien dat de omzet van het gemiddelde bedrijf verhoogd wordt met 5 tot wel 9 procent voor iedere ster die ‘verdiend’ wordt op beoordelingswebsite Yelp. Restaurants zien de grootste omzetgroei door positieve reviews online.
12. Reviews gaan boven reclame
Reclame kan je bedrijf goed doen, maar er zijn steeds meer consumenten die helemaal niet gediend zijn van reclame. Maar liefst 75 procent van de consumenten geeft aan reclame totaal uit de weg te gaan. Reclame wordt niet meer geloofd, terwijl het vertrouwen in online reviews jaarlijks stijgt.
Verzamel reviews op meerdere plekken
Online reviews spreken voor je, dus maak er als bedrijf optimaal gebruik van. Je kunt ze op veel plekken verzamelen, zoals op Google, via onafhankelijke beoordelingssites en natuurlijk op social media. Heb je hulp nodig bij het opbouwen van een sterk, positief imago op social media? Wij helpen je! Neem vrijblijvend contact met ons op.