Online training maken? Start met een marktonderzoek!
Een online training is een must voor ondernemers die hun doelgroep op een andere manier willen bereiken dan standaard. Het mooie van een online training is dat je er eenmalig tijd en energie in investeert, waarna je er inkomsten uit blijft genereren. Daarnaast kun je jouw doelgroep op een unieke, pakkende manier benaderen. Je kunt kennis delen en mensen iets bijbrengen. Dat biedt waarde! Dan moet je natuurlijk wel precies weten tegen wie je praat en wat je je doelgroep wilt leren.
Een marktonderzoek is onmisbaar voor je online training
Het kan heel aantrekkelijk zijn om gewoon te beginnen met het maken van je online training. Je weet immers waar je het over hebt. Jij hoeft niet eindeloos naar informatie te zoeken, want alle kennis die jij wilt delen met je doelgroep zit in je hoofd. Daarom ben jij natuurlijk de expert. Juist deze gedachte zorgt ervoor dat je makkelijk iets over het hoofd ziet. Je ziet namelijk over het hoofd dat de online training voor het grootste deel helemaal niet om jou draait. Het gaat niet om wat jij over wilt brengen, maar het gaat om wat de cursist wil leren. Dat is een groot verschil. Juist daarom is het onmisbaar om een goed marktonderzoek te doen vóórdat je begint met het maken van een online training.
Wat heeft jouw doelgroep van jou nodig?
Het gaat in de basis dus niet om wat jij aan kunt bieden. Het gaat vooral om wat jouw doelgroep van jou wil hebben. Als jij iets aanbiedt wat jouw doelgroep niet nodig heeft van jou, dan wordt je online training geen succes. Het gaat dus vooral om wat jouw doelgroep van je nodig heeft. Voer een marktonderzoek uit om vast te stellen welke behoeften er bestaan. Probeer antwoord te geven op de vraag: “wat heeft mijn doelgroep van mij nodig?” Vervolgens ga je werken aan het bieden van precies dat wat jouw doelgroep nodig heeft. Alleen dan weet je zeker dat je daadwerkelijk waarde biedt aan je cursisten.
Ontdek wie jouw doelgroep is
Over het algemeen heb je natuurlijk een goed beeld van wie jouw doelgroep is. De grote vraag is wel: weet je ook genoeg van jouw doelgroep? Weet jij bijvoorbeeld hoe oud jouw ideale klant is? Waar deze woont of wat deze doet in het dagelijks leven? Weet je tegen welke problemen deze persoon aanloopt en weet je hoe deze persoon het liefst aangesproken wil worden? Dit zijn allemaal zaken om tijdens een marktonderzoek uit te zoeken. Probeer aan de hand van je marktonderzoek een gedetailleerde buyer persona te ontwikkelen, zodat je je daarop kunt focussen tijdens het maken van je online training.
Check ook welke online trainingen er al zijn
Steeds meer bedrijven gaan aan de slag met het bieden van online trainingen. Dit was al het geval, maar de coronapandemie heeft ervoor gezorgd dat het aanbieden van online trainingen nóg interessanter werd voor ondernemers. Dit betekent dat er nu veel meer online cursussen beschikbaar zijn dan voorheen. Het laatste wat jij wilt is een online training maken die eigenlijk al bestaat, maar dan van een concurrent van jou. Als je toch bezig bent met je marktonderzoek, check dan ook direct of er niet al online trainingen zijn die eigenlijk hetzelfde bieden. Het is belangrijk dat jouw online training uniek is.
Klaar om je online training te maken?
Probeer altijd eerst zo veel mogelijk informatie te verzamelen voordat je aan het maken van je online training begint. Door alle informatie verklein je het risico op vervelende verrassingen achteraf. Je vergroot eenvoudig de kans op succes van je online training als je voldoende tijd besteedt aan marktonderzoek en informatieverzameling. Je kunt je training gaan maken en bijschaven tot deze helemaal is zoals jij het voor ogen had. Vervolgens wil je jouw online training gaan aanbieden via een platform dat je alle zorg uit handen neemt en alles goed voor jou regelt. Dan kunnen wij je Skillba zeker aanraden. Je kunt het gratis testen, dus aarzel niet om het eens uit te proberen!