De ontwikkeling van de top 10 sociale kanalen

Sociale kanalen zijn er natuurlijk genoeg. Ze zijn stuk voor stuk verschillend, al zijn er natuurlijk ook sociale netwerken die op meerdere punten met elkaar overeen komen. Elk sociaal kanaal laat een eigen, unieke ontwikkeling door de jaren heen zien. Het ene netwerk groeit, het andere krimpt en weer een ander netwerk blijft jarenlang stabiel. Hoe zit het precies met de ontwikkeling van de top 10 sociale kanalen in de afgelopen jaren? Wij geven je inzicht.

Zo hebben de sociale kanalen zich ontwikkeld

De sociale netwerken hebben de afgelopen jaren zeker niet stilgestaan. We weten natuurlijk allemaal eigenlijk wel dat Facebook vooral gegroeid is, maar hoe is dit netwerk gegroeid? En hoe hebben de andere sociale kanalen zich door de jaren heen ontwikkeld? Wil je de laatste stand van zaken weten over social media? Volg dan een social media update training!

Hieronder vind je een handig overzicht van de 10 meest gebruikte sociale netwerken van dit moment. De cijfers zijn gebaseerd op het gebruik van de netwerken in Nederland tussen 2012 en 2023.

1. Facebook

Zoals gezegd zal het geen verrassing zijn dat Facebook door de jaren heen vooral is gegroeid. In 2012 had Facebook al een ruime 7 miljoen gebruikers en in 2018 waren dit er bijna 11 miljoen. Daarna raakte het netwerk een beetje in een dip en namen de hoeveelheid accounts iets af. Op dit moment wordt Facebook gebruikt door ongeveer 14 miljoen Nederlanders.

2. Instagram

De tijdlijn van Instagram begint in 2013 met iets minder dan 1 miljoen gebruikers in Nederland. Het netwerk bracht echt iets nieuws, namelijk een platform dat voornamelijk draait op fotomateriaal. Dit zorgde voor een snelle groei van Instagram. De eerste jaren ging de ontwikkeling nog relatief langzaam, naar 2 miljoen gebruikers in 2016. Daarna ging het als een trein en is er ook geen enkel jaar van krimp te zien op de tijdlijn. Op dit moment heeft Instagram ongeveer 8 miljoen gebruikers in Nederland.

3. LinkedIn

LinkedIn had in 2012 een gebruikersaantal van ruim 3 miljoen, wat helemaal niet slecht te noemen is. Het netwerk speciaal voor professionals moest zich wel nog een aantal jaren bewijzen. Steeds meer professionals ontdekten de waarde van connecties op het professionele netwerk en zo groeide LinkedIn. Toch is het platform nooit echt hard gegroeid. Er is een langzaam stijgende lijn te zien over de jaren heen, naar een totaal van ongeveer 7,3 miljoen gebruikers vandaag de dag.

4. WhatsApp

WhatsApp is zonder twijfel het sociale netwerk dat het meest wordt gebruikt in Nederland. De tijdlijn van de berichtendienst begint met een kleine 10 miljoen gebruikers in 2016. Ook voor WhatsApp geldt dat er op geen enkel moment in de tijdlijn een krimp te zien is. De lijn is voortdurend stijgende. In 2020 had WhatsApp al 12 miljoen gebruikers en vandaag de dag maken ongeveer 13,2 miljoen Nederlanders gebruik van WhatsApp.

5. Pinterest

In 2012 maakten een kleine 7 miljoen mensen al gebruik van Pinterest. Dit is echt een sociaal netwerk dat je leuk vindt of waar je helemaal niks aan vindt. Er zit eigenlijk niets tussenin. Voor sommigen blijft Pinterest een groot raadsel, anderen ontdekken hoe het werkt en raken eraan verslingerd. De 8 miljoen gebruikers werd bereikt in 2018 en zo bleef de lijn van Pinterest door de jaren heen rustig aan stijgen. Op dit moment heeft Pinterest ongeveer 10 miljoen gebruikers in Nederland.

6. TikTok

TikTok mag zich natuurlijk rekenen tot de jongere sociale netwerken. Dat zegt helemaal niets over de populariteit, en dat is zeker ook terug te zien op de tijdlijn van TikTok. In 2020 had TikTok ongeveer 800.000 gebruikers in Nederland en vanaf dat moment groeide het netwerk gestaag door. Een jaar later had het netwerk al bijna 2 miljoen gebruikers en nu, aan het begin van 2023, zijn dit er al ongeveer 4 miljoen.

7. Twitter

Twitter behoort tot de sociale netwerken die relatief stabiel blijven. In de lijn van ontwikkeling van Twitter door de jaren heen zijn echte golven te zien, dus ups en downs, maar allemaal binnen heel redelijke grenzen. Twitter is wel het enige sociale netwerk in deze lijst dat op dit moment minder gebruikt wordt dan aan de start van het platform. In 2012 waren er iets meer dan 3,3 miljoen Twitter gebruikers in Nederland. Op het dieptepunt bleven er ongeveer 2,5 miljoen gebruikers over. Dit was in 2019. Op dit moment heeft Twitter ongeveer 3,1 miljoen gebruikers.

8. YouTube

Met ongeveer 7 miljoen gebruikers in 2012 mocht YouTube zich 10 jaar geleden al rekenen tot de meest populaire sociale kanalen. Door de jaren heen is dit zeker niet veranderd. In 2015 maakte YouTube een klein dipje mee, waarin het aantal gebruikers daalde naar iets onder de 7 miljoen gebruikers. Vervolgens ging video een steeds grotere rol spelen en dit is ook te zien aan de tijdlijn van YouTube. In 2020 waren er al 9 miljoen gebruikers van YouTube en nu zijn dit er ongeveer 10 miljoen.

9. Snapchat

Snapchat wordt toch altijd een beetje gezien als het sociale netwerk voor jongeren. De app wordt vooral gebruikt om de grappige filters en het zijn vooral de jeugdige gebruikers die daar veel plezier aan beleven. Het sociale netwerk is door de jaren heen blijven groeien. In 2014 waren er iets meer dan een half miljoen gebruikers en in 2016 werd de mijlpaal van 1 miljoen gebruikers bereikt. In 2018 waren dit er al bijna 2,5 miljoen en vandaag de dag maken bijna 4 miljoen Nederlanders gebruik van Snapchat.

10. BeReal

Goede kans dat je nog niet hebt gehoord van BeReal. Het is dan ook, net als TikTok, één van de jongere sociale netwerken. Het verschil is wel dat TikTok in één klap populair werd, wat met BeReal nog niet aan de hand is. BeReal is een Frans sociaal netwerk en werd opgericht in 2020. Pas in 2022 begon het sociale kanaal populair te worden en inmiddels zien we ook in Nederland het gebruik van de app toenemen. Op dit moment zijn er al iets meer dan 1,2 miljoen Nederlanders die BeReal gebruiken.

Op welk sociaal netwerk ga je zakelijk focussen?

Bedrijven moeten in deze tijd echt actief zijn op social media om te voorkomen dat belangrijke kansen verloren gaan. Toch is het voor veel bedrijven niet duidelijk welke sociale kanalen je nu wel of juist niet moet aanspreken. Facebook is eigenlijk voor elk bedrijf relevant, evenals Instagram. Het is vooral belangrijk om te ontdekken op welke platforms jouw doelgroep te vinden is.

Wij helpen je natuurlijk graag bij het ontdekken welke sociale kanalen voor jouw bedrijf het meest interessant zijn. Weet je niet goed hoe jij écht voordeel uit social media haalt? Volg dan eens een social media training bij ons!