Op hoeveel social media sites zijn we actief?
Social media is heel belangrijk, zeker voor bedrijven. Wanneer je als bedrijf nog geen accounts op social media hebt, dan laat je veel kansen liggen. Zonde, want het zijn juist de sociale netwerken die bedrijven tegenwoordig een echte boost kunnen geven. Starten op social media is voor veel professionals niet eenvoudig, maar als je de smaak eenmaal te pakken hebt gaat het eigenlijk vanzelf.
Niet te veel accounts tegelijk
Als er één iets is dat vaak verkeerd gaat bij het opzetten van zakelijke accounts op social media, dan is het wel de hoeveelheid accounts. Wanneer bedrijven eenmaal ontdekken dat het echt tijd wordt voor social media, dan worden zij al snel wat overenthousiast. Hierdoor maken zij een account aan op meerdere sociale netwerken. Een account aanmaken is één ding, maar je moet het allemaal ook nog maar bij kunnen houden. Dat valt niet mee! Het is verstandiger om eerst te starten met één account. Kies hierbij voor het sociale kanaal waarvan jij denkt dat je hier het meest voordeel uit kunt halen voor je business. Als je dit eenmaal goed door hebt en makkelijk bij kunt houden is het tijd om een tweede sociaal netwerk aan te spreken.
De meeste bedrijven hebben maar één actief account
Verreweg de meeste ondernemingen focussen zich op één social media account. Dit betekent overigens niet dat zij ook maar één account hebben op social media. Vaak hebben deze bedrijven wel meer accounts, maar deze zijn inactief. Inactieve accounts zijn in de meeste gevallen het gevolg van moeite met het bijhouden van social media. Daarom luidt ook het advies om met één account te beginnen en pas een tweede te openen wanneer de eerste volledig onder controle is. Inactieve accounts zijn namelijk schadelijker dan het ontbreken van een account op een sociaal netwerk. Van alle bedrijven die actief zijn op social media heeft 28% maar één actief account. In de meeste gevallen gaat het hierbij om een Facebook account.
Het hebben van meerdere accounts
Facebook is natuurlijk de grootste social media site, maar zeker niet altijd de belangrijkste. Dit is erg afhankelijk van je business en je doelstellingen. LinkedIn is bijvoorbeeld ook erg belangrijk en ook Instagram en Twitter kunnen veel voordeel bieden voor bedrijven in verschillende branches. Van alle bedrijven die actief zijn op social media heeft 24% een zakelijk account op twee verschillende social media sites. Ongeveer 16% houdt drie sociale netwerken goed actief bij. Wanneer we kijken naar de bedrijven die vier of vijf zakelijke accounts bij kunnen houden, dan zien we dat dit er een stuk minder zijn. Zo’n 8% heeft er vier en 4% heeft vijf actieve zakelijke accounts.
Een social media expert inschakelen
Gemiddeld kiezen bedrijven er bij het openen van het derde zakelijke account voor om een social media expert in te schakelen. De grotere bedrijven kiezen ervoor om hier een extra personeelslid voor in dienst te nemen. Kleinere ondernemingen kiezen liever voor social media uitbesteden aan een externe partij. Uiteraard staan wij hierin graag voor je klaar.