Opvolgen van websiteleads; nabellen of per post?
Het opvolgen van websiteleads wordt door veel verkopers gezien als een lastige taak. Zij voelen zich vaak ongemakkelijk om zomaar iemand op te bellen en meer te vertellen over hun product of dienst. Dus, zij kiezen er veel liever voor om gewoon direct een brochure te versturen met een standaard begeleidende brief. Goed idee? Niet echt! Het is altijd beter om je moed te verzamelen en gewoon die telefoon op te pakken. Wij vertellen je graag waarom.
Onverwachte brochures belanden direct in de papierbak
Stel, het is jouw taak om websiteleads op te volgen en je voelt er echt helemaal niks voor om zomaar te bellen. Het is natuurlijk veel makkelijker om gewoon een brochure in een envelop te proppen en deze op te sturen. Weet je wat er dan gebeurt? De ontvanger, dus jouw websitelead, verwacht geen brochure van jou. De post komt binnen bij de secretaresse en deze opent de envelop. Vaak wordt de brochure niet eens helemaal uit de envelop gehaald. Er wordt namelijk direct geconstateerd dat het om een verkoopfolder gaat en reclame is niet gewenst. Zonder de brochure ook maar te openen belandt deze op de stapel oud papier.
Zonde van de brochure en zonde van de kans die je had…
Ga het gesprek met secretaresse aan
Vaak is het zo, zeker bij grotere bedrijven, dat je niet direct de websitelead aan de telefoon krijgt. Je krijgt meestal een secretaresse aan de telefoon. Weet je wat één van de belangrijkste taken van de secretaresse is? Voorkomen dat niet-relevante commerciële telefoontjes worden doorgezet naar de websitelead. Het is dus aan jou de taak om goed om te gaan met deze ‘gatekeeper’ en dat deze je gaat doorverbinden met de betreffende contactpersoon. Secretaresses kunnen een bron van informatie voor jou als salesman zijn. Ga vooral het gesprek met ze aan en je zult zien dat dit tot verrassende uitkomsten kan leiden.
Ga niet zomaar bellen met ‘voorbedachte rade’
Goed, je hebt een websitelead. Je weet welke persoon jij wilt spreken. Je krijgt deze persoon aan de lijn en je vertelt dat je hebt gezien dat hij of zij op jouw website is geweest. Dan lijk je net een stalker. De persoon aan de andere kant van de telefoon vindt het gesprek al snel een beetje ‘creepy’ worden. Dat is nu net niet de bedoeling. Je wilt vertrouwen wekken. Dat doe je niet door aan te geven dat je iemands bezoek aan jouw website hebt gespot. Probeer het gesprek te laten verlopen alsof het een cold call is, alsof het puur toeval is dat de persoon jouw website heeft bezocht en dat jij nu belt. ‘Heeft u de website al bezocht? Nou, dat is ook toevallig!’
Kies voor bellen > toesturen > bellen
Als iemand jouw website heeft bezocht, dan mag je verwachten dat er al enige vorm van interesse bestaat. Zorg voor een goed telefoongesprek bij het opvolgen van de websitelead, zonder dat je overkomt als een stalker of een ‘creepy’ salesman. Geef in het gesprek aan dat je de brochure zal toesturen, en zorg ervoor dat hier een goede, persoonlijke brief bij zit. Anders heb je nog de kans dat de secretaresse ‘m weggooit. Daarnaast geef je ook aan dat je nog eens zal bellen na het versturen van het materiaal. In het beste geval spreek je hier direct een dag en tijd voor af. Dan kun je tegen die tijd gewoon doorgeven dat je een afspraak hebt.
Je kunt de acquisitie ook uitbesteden aan een professional
Voel je je gewoon echt oncomfortabel bij het telefonisch opvolgen van websiteleads? Ga dan niet bellen. Het risico dat er iets misgaat, omdat jij je ongemakkelijk voelt is aanzienlijk en dat kan je een goede lead kosten. Je kunt de opvolging van websiteleads ook uitbesteden aan een professional.