Perceptual mapping voor een optimale webwinkel ervaring
Webwinkeleigenaren willen er natuurlijk alles aan doen om het de online bezoekers zo veel mogelijk naar de zin te maken. Logisch, want de webwinkels moeten het opnemen tegen een steeds groeiende concurrentie. Hoe beter de ervaring die in de webwinkel geboden wordt, hoe groter de kans dat er daadwerkelijk een aankoop wordt gedaan en de online bezoeker in de toekomst ook nog eens terugkomt. Een mogelijke nieuwe trend onder de webwinkeleigenaren is de focus op perceptual mapping, waarbij de doelgroep wordt gesegmenteerd op basis van productattributen.
De doelgroep opsplitsen en veroveren
Het doel is eigenlijk om de grote doelgroep, dus eigenlijk de totale doelgroep van de webwinkel, te verdelen in kleinere groepjes. Vervolgens worden deze kleinere groepjes ‘veroverd’, ofwel verleid om een aankoop te doen bij de webwinkel. We hebben het hier over de zogenaamde ‘devide and conquer’ strategie. Het begint allemaal met het segmenteren van de doelgroep. Dit gebeurt op basis van de specifieke productattributen. Vervolgens wordt de marketing van de webwinkel hierop aangepast. Door op deze manier te werken kan er niet alleen een optimalisatie van de conversie plaatsvinden, maar ook van de personalisatie. Vooral dit laatste is wat de online consument zoekt in deze tijd.
Focussen op perceptual mapping
Perceptual mapping is volgens veel kenners een echte trend aan het worden. Toch is het niet nieuw. Ervaren marketeers focussen al jarenlang op deze specifieke techniek. Er wordt een doelgroep vastgesteld en aan deze doelgroep wordt een enquête voorgelegd. Het is de bedoeling dat de ondervraagden op basis van respectievelijke producten gaan beoordelen. In de volgende stap wordt er bekeken waar het betreffende product te vinden is in de webwinkel en hoe deze positie ligt ten opzichte van de positie waarop de concurrent het product heeft staan. Met de informatie uit de enquétes kan worden bepaald of posities moeten veranderen.
Ontdekken wat de online bezoeker belangrijk vindt
Uiteindelijk gaat perceptual mapping voor een heel groot deel om het ontdekken van wat de online bezoeker belangrijk vindt. Daarnaast zorgt het voor een helder inzicht in de verhouding tussen het eigen merk en die van de concurrent. De meest belangrijke attributen worden eenvoudig vastgesteld door vast te stellen welke attributen het meest worden aangesproken bij het selecteren of filteren van producten. Deze informatie helpt je niet alleen om de online bezoekers beter van dienst te zijn en je concurrent te overtreffen, maar het zorgt ook voor betere resultaten vanuit bijvoorbeeld Google Shopping.
Doelgroepen en attributen koppelen
Bij perceptual mapping gaat het dus in de basis om het verdelen van de doelgroep en het verzamelen van specifiekere info met betrekking tot de attributen. Vervolgens is het zaak om de twee te gaan koppelen. De ene groep binnen de doelgroep zal een bepaald attribuut minder belangrijk vinden dan een andere groep. Je kunt tracking software gebruiken om de doelgroepen en de attributen aan elkaar te koppelen. Zo kun je optimaal inspelen op de behoeften van elke specifieke groep.
Het doel is een betere ervaring in de webwinkel
De ervaring in de webwinkel, ofwel de customer experience, is natuurlijk heel belangrijk voor webwinkeleigenaren. Deze ervaring bepaalt voor een groot deel het succes van de webwinkel. Door te focussen op perceptual mapping kun je de webwinkel personaliseren en een persoonlijke aanpak is precies wat aantrekkelijk is aan een webwinkel, volgens de online consument.
Heeft jouw webwinkel ook een boost nodig?
Is jouw webwinkel niet zo succesvol als je had gehoopt, of ga je starten met een webwinkel en wil je direct je slaagkans zo hoog mogelijk maken? Dan zijn er meerdere dingen die je kunt doen om je webwinkel een boost te geven. Denk bijvoorbeeld ook aan actieve social media accounts en een actief blog. Wij kunnen je adviseren en helpen je graag verder. Neem gerust eens vrijblijvend contact met ons op.