Personeel werven via social media? 7 Tips!
Personeel werven via social media is allang niet vreemd meer. Op LinkedIn zijn bijvoorbeeld dagelijks honderden recruiters actief, speurend naar de juiste professionals voor de beschikbare banen. De sociale netwerken maken het ook steeds makkelijker om personeel te werven via social media. Het komt vaker voor dat mensen een baan vinden via social media zonder ook maar een enkele sollicitatiebrief geschreven te hebben.
Hoe kun je personeel werven via social media?
Er zijn veel verschillende manieren om personeel te werven via social media. Wij hebben een aantal mogelijkheden voor je op een rijtje gezet, zodat jij aan de slag kunt met je online zoektocht naar nieuwe medewerkers.
1. Zichtbaar worden
Wanneer je als bedrijf personeel wilt werven via social media, dan is het heel belangrijk om jezelf eerst goed zichtbaar te maken. Tegenwoordig willen kandidaten meer over een bedrijf weten voordat zij over een functie nadenken dan voor de komst van social media. Zorg er dus voor dat je goed actief bent op de sociale kanalen en dat kandidaten jouw bedrijf via deze weg kunnen leren kennen.
2. Bedrijfspagina ‘werken bij’
Je kent ze vast wel: de websites met ‘werken bij’ in de titel/URL. Ideaal om een deel van het internet te reserveren voor je zoektocht naar nieuw personeel. Deze optie heb je ook op meerdere kanalen. Maak op social media een bedrijfspagina aan die speciaal gericht is op het vinden van nieuwe medewerkers.
3. Actief zoeken
Zoals eerder aangegeven zijn er dagelijks veel recruiters via social media aan het zoeken naar geschikte kandidaten. Je kunt op meerdere sociale kanalen gericht zoeken naar personeel, zoals via LinkedIn of Twitter. Zoek actief en je vindt zeker de beste kandidaten voor de beschikbare functies.
4. Adverteren op social media
Je kunt natuurlijk ook naar de social media advertenties grijpen om een leuke kandidaat te vinden. Het is immers mogelijk om de advertentie zelf vorm te geven, waardoor je er ook een pakkende vacatureadvertentie van kunt maken. Een Facebook advertentie is dan de beste optie, vooral omdat je de doelgroep heel gericht in kunt stellen.
5. Deel waardevolle content
Waardevolle content delen is altijd belangrijk op social media. Denk aan video’s, foto’s, blogs en whitepapers. Deze content zorgt ervoor dat kandidaten kennis kunnen maken met de identiteit van het bedrijf en de bedrijfscultuur. Veel mensen die een baan zoeken laten hun keuze afhangen van de bedrijfsidentiteit en –cultuur waar zij online kennis mee maken. Weet je niet (meer) wat voor content je nog kunt delen? Gebruik dan het boek 101 posts voor op social media.
6. Gericht communiceren
Wil je actief personeel werven op social media? Zorg dan dat al je communicatie gericht is op de ideale kandidaat. Ook in dit opzicht kan het natuurlijk praktisch zijn om een aparte pagina aan te maken voor het vinden van nieuw personeel.
7. Uniek presenteren
Presenteer jezelf op unieke wijze op de sociale netwerken. Er zijn tegenwoordig veel bedrijven die personeel werven via social media. Dit betekent dat je ervoor moet zorgen dat je opvalt tussen alle andere bedrijven die kansen te bieden hebben. Haak op unieke wijze in op speciale dagen en actueel nieuws, bijvoorbeeld.
Social media trainingen
Voor bedrijven is het belangrijk om up to date te blijven als het om social media gaat. Dit is belangrijk in alle opzichten en voor ieder doeleinde, dus zeker niet alleen voor het werven van personeel via social media. Kun jij wel een opfrissertje gebruiken? Dan ben je natuurlijk welkom voor één van onze social media trainingen.