Pinners worden steeds interessanter voor bedrijven
Pinterest gebruikers gaan steeds meer de aandacht trekken van bedrijven. Dit sociale netwerk draait vooral om boards waarop de meest uiteenlopende zaken kunnen worden gepresenteerd. Pinterest heeft aangegeven meer mogelijkheden voor ondernemers en voor zakelijke advertenties te gaan creëren. Dit zou het sociale netwerk een boost moeten geven.
55 procent ‘winkelt’ op Pinterest
Pinners worden vooral interessanter, omdat steeds duidelijker wordt hoeveel er bereikt kan worden via Pinterest. Het is namelijk zo dat 55 procent van de Pinners het sociale netwerk gebruiken om te ‘shoppen’. Dit wil zeggen, zij gaan via Pinterest op zoek naar leuke aankopen.
Voor welke bedrijven?
Pinterest is niet voor alle bedrijven heel interessant. Voor bepaalde branches is actief pinnen veel effectiever dan voor andere sectoren. Bedrijven in de woninginrichting en woonaccessoires kunnen het meest voordeel doen met Pinterest, gevolgd door bedrijven in de categorie Hair & Beauty. Bedrijven die zich voornamelijk richten op de dames zitten over het algemeen al beter dan ondernemingen die zich uitsluitend op de heren richten. Er zitten namelijk aanzienlijk meer vrouwen dan mannen op Pinterest.
Pinterest heeft het IDEA-concept
Waarom is Pinterest nu zo interessant voor bedrijven? Dit heeft vooral te maken met het feit dat IDEA aanwezig is op het sociale netwerk. IDEA staat voor Inspire, Discover, Evaluate, Act. Kortom, het hele proces kan op Pinterest worden doorlopen, van het opdoen van inspiratie tot het doen van een aankoop bij een bedrijf. Uiteindelijk besluit maar liefst 87 procent van de Pinners aan het einde van de rit daadwerkelijk een aankoop te doen.
De statistieken
Om het duidelijk te maken delen we nog wat interessante statistieken met je:
- Bedrijven op Pinterest zien na 9 van de 10 campagnes een stijging in de verkopen
- De bedrijven verkopen tot wel 5x meer dan het gemiddelde soortgelijke bedrijf zonder Pinterest
- Er wordt gemiddeld 10 x meer verkocht aan nieuwe klanten dan aan bestaande klanten
Is het niet te laat?
Wereldwijd is slechts 9 procent van alle e-commerce sites actief op Pinterest en in ons eigen landje ligt dit percentage nog 1 procent lager. Dit is natuurlijk magertjes en de verwachting is niet dat het percentage ineens sterk zal gaan stijgen als Pinterest de verbeteringen voor bedrijven daadwerkelijk door gaat voeren. De vraag is dan ook wel of Pinterest niet gewoon veel te laat is met het ontwikkelen van meer mogelijkheden voor bedrijven. De toekomst zal het uitwijzen.
Wil jij ook gaan Pinnen?
Heb jij interesse in een zakelijk Pinterest account, maar begrijp je zo op het eerste oog niet veel van het sociale netwerk? Hier ben je niet de enige in. Ruim de helft van de bedrijven op Pinterest heeft in eerste instantie moeite met het begrijpen van de precieze werking van het netwerk. Wij bieden je een interessante Pinterest training als jij zakelijk wilt gaan pinnen. Je bent altijd welkom.