Podcasts worden steeds populairder op social media
De populariteit van podcasting nam de afgelopen 15 jaar enorm toe. Natuurlijk hebben sociale kanalen dit ook in de gaten en willen dan ook graag een graantje ervan meepikken. Het maakt de podcasts toegankelijker, het maakt de sociale kanalen populairder én het biedt nieuwe mogelijkheden voor bedrijven. In de komende maanden hopen social media platforms te profiteren van de bereidheid van gebruikers om audio-inhoud te consumeren.
Wanneer is een podcast dé oplossing?
Podcasts worden steeds vaker gezien als dé manier om een bepaald publiek te bereiken. Waarom is dit zo? Dit heeft vooral te maken met het feit dat het tussen twee belangrijke andere soorten inhoud in zit. Als tekst niet voldoende is en video is eigenlijk te veel, dan is de podcast perfect. Sociale audio, zoals de podcasts ook wel genoemd worden, is precies goed als de andere twee belangrijkste vormen van inhoud niet voldoen. Daar komt nog bij dat podcasts relatief makkelijk en snel te maken zijn. In de regel kost dit minder tijd dan het schrijven van een tekst of het monteren van een video.
Audio platforms bewijzen de populariteit
Discord is een van de bekendste audioplatforms. Tijdens de piek van de pandemie had het meer dan 140 miljoen maandelijkse actieve gebruikers. Het zoekvolume voor “Discord” nam dan ook een vlucht in 2020. Het platform maakt gebruik van VoIP-technologie om gesproken woorden in tekst te vertalen. Er zijn ook de gebruikelijke op tekst gebaseerde chats. Discord kan worden gedownload naar iOS, Android of desktopcomputers. Het begon als software voor video gamers die niet konden stoppen met spelen om te typen. Er zijn nu miljoenen op thema’s gebaseerde servers op het platform.
Een andere benadering van sociale audio
Wavve heeft een iets andere benadering van sociale audio. Met deze software kunnen podcast- of muziekmakers een fragment van hun audio selecteren en een professioneel ontworpen video voor social media maken met die audio. De zoekinteresse in ‘Wavve’ is sinds 2018 met bijna 2.000% gestegen en dit bewijst de toename van de interesse in sociale audio. Inmiddels zien we dat ook de grotere sociale kanalen aan de slag gaan met het toevoegen van meer audio-opties.
Meer opties voor podcasts op social media
De zogenaamde krachtpatsers van social media rollen inmiddels ook hun eigen op audio gerichte platforms uit. Twitter heeft spraaktweets en Twitter Spaces, waarmee gebruikers live gesprekken kunnen voeren met andere gebruikers. Facebook bouwt nieuwe tools voor het maken van audio. Hierdoor kunnen gebruikers Soundbites, korte audioclips maken en Live Audio Rooms starten. Facebook test momenteel zijn nieuwe audiofuncties en zal deze de komende maanden voor het grote publiek uitrollen. Dit betekent dat bedrijven binnenkort meer mogelijkheden krijgen om audio aan te spreken voor het bereiken van publiek. Het is een snelle en effectieve manier om een breder publiek te bereiken.
Haal meer uit je social media activiteiten
Het is altijd belangrijk om goed te kijken welke social media activiteiten goed passen bij zowel jouw bedrijf als jouw doelgroep. Voor bepaalde doelgroepen zijn audio posts zeer interessant, terwijl andere doelgroepen het best bereikbaar blijven via tekst of video. Natuurlijk kun je meerdere social media activiteiten combineren om je publiek te verbreden. Wil jij meer succes halen uit je social media activiteiten, maar weet je niet goed welke weg je hiervoor moet bewandelen? Volg dan eens een social media training bij ons. Wij helpen je graag verder.