Welke sociale kanalen zijn het populairst onder B2C marketeers?
In de wereld van social media marketeers kunnen we in de basis onderscheid maken tussen de B2B en de B2C marketeers. Uiteraard houden beide soorten professionals zich bezig met, onder meer, social media marketing. Toch is de focus van beide professionals niet gelijk. De B2C marketeers focussen zich bijvoorbeeld meer op Instagram dan op LinkedIn, terwijl dat bij de B2B marketeers andersom is. Welke kanalen gebruiken B2C marketeers nu het meest?
Deze kanalen gebruiken B2C marketeers het meest
De B2C marketeers houden zich op social media echt bezig met het bereiken van de particuliere consument. Hierbij hebben zij uiteraard verschillende doelen, zoals het bereiken van meer websiteverkeer, het verhogen van de naamsbekendheid en het boosten van de verkopen. Hieronder vind je een overzicht van de sociale kanalen die zij hiervoor het meest gebruiken.
1. Facebook
Het meest gebruikte social media platform door B2C marketeers is Facebook. Het is dan ook zo dat vrijwel alle doelgroepen via Facebook bereikt kunnen worden. Daarnaast worden advertenties op dit netwerk gezien als de meest effectieve advertenties in de wereld van social media. Maar liefst 94 procent van de B2C marketeers maakt gebruik van Facebook.
2. Instagram
Op de tweede plaats staat we Instagram. Een groot deel van de B2C marketeers, namelijk 85 procent, maakt gebruik van dit platform. Hierbij ligt de focus niet alleen op het vergroten van de naamsbekendheid, maar ook op het opbouwen van een groep loyale volgers.
3. YouTube
Video wordt steeds belangrijker, zeker voor de particuliere klant. Consumenten willen tegenwoordig eerst uitvoerig kennismaken met een bedrijf, een merk, een product of een dienst alvorens er een aankoopbeslissing wordt genomen. YouTube is natuurlijk hét videokanaal en wordt door veel consumenten gebruikt, onder meer om video’s van influencers te bekijken en om productvideo’s door te nemen. Iets meer dan de helft van alle B2C marketeers, namelijk 54 procent, maakt gebruik van YouTube.
4. LinkedIn
LinkedIn wordt natuurlijk vooral gezien als het platform voor professionals. Toch mag zeker niet worden vergeten dat elke professional ook een particuliere klant is. We hebben immers allemaal ook een privéleven waarin we behoeften hebben aan bepaalde producten en diensten. Dit zorgt ervoor dat een aardig deel van de B2C marketeers ook op LinkedIn focust. Het gaat dan om in totaal 53 procent.
5. Twitter
Particulieren gebruiken Twitter voor meerdere doeleinden. Zo doen zij dit om te discussiëren over televisieprogramma’s, om klachten of juist complimenten over te brengen naar bedrijven of om met elkaar in ‘debat’ te gaan. Twitter behoort niet meer tot de grootste sociale kanalen, maar is zeker nog wel actief. Van alle B2C marketeers maakt 42 procent nog gebruik van Twitter om de doelgroep te bereiken.
6. TikTok
Steeds meer B2C social media marketeers gaan ook met TikTok aan de slag. Dat is ook logisch, want het sociale kanaal groeit snel. Op dit moment heeft 1 op de 5 B2C marketeers TikTok al opgenomen in de social media strategie. De verwachting is dat dit aantal snel gaat groeien in het komende jaar.
7. Snapchat
Tot slot is er Snapchat, het sociale kanaal dat van de B2C marketeers de minste aandacht krijgt. Slechts 4 procent van de B2C marketeers heeft Snapchat ook in het social media pakket zitten. Over het algemeen zijn dit de professionals die een relatief jonge doelgroep hebben. Het zijn dan ook voornamelijk jongeren die veel gebruik maken van dit sociale kanaal.
Veel verschuivingen in de wereld van social media
De laatste jaren hebben we veel verschuivingen gezien in de wereld van social media. Facebook is al bijzonder lang de grootste partij, maar we hebben Instagram erbij zien komen en we hebben Twitter een beetje weg zien zakken. Als bedrijf is het belangrijk om goed up-to-date te blijven om het beste uit social media te halen voor je bedrijf. Ben jij niet meer helemaal up-to-date? Volg dan een social media training bij ons!