Posten op Instagram? Dit zijn de beste dagen en tijden!
Posten op Instagram biedt belangrijke voordelen voor je bedrijf. Een foto kan meer dan duizend woorden zeggen en dit is allang bewezen door Instagram. Er zijn bedrijven die de omzet flink hebben zien groeien door slim te posten op Instagram. De dagen en tijden waarop Instagram posts het meest effectief zijn wisselen nog wel eens. Nieuw onderzoek geeft inzicht in de beste dagen en tijden voor posten op social media in 2020. Uiteraard werd Instagram in dit onderzoek niet overgeslagen en wij delen de resultaten met je.
De beste dag voor posten op Instagram
Voor de meeste sociale netwerken geldt dat er meerdere dagen zijn waarop posten extra effectief is. Zo heeft Facebook bijvoorbeeld vier van deze dagen. Wanneer we kijken naar de dagen waarop posts op Instagram extra effectief zijn, dan is er maar één dag die er echt uitspringt: vrijdag!
Wat zijn de beste tijden om te posten op Instagram?
De beste tijden om een post op Instagram te plaatsen verschillen per bedrijfstak. Voor de ene branche is het veel beter om in de morgen te posten, terwijl andere sectoren dit weer beter in de middag doen. Hieronder vind je 6 bedrijfstakken en de beste tijden voor deze bedrijfstakken om te posten op Instagram.
B2C bedrijven
B2C bedrijven willen de consument natuurlijk zo goed mogelijk bereiken met hun Instagram posts. Het onderzoek heeft drie tijdstippen vastgesteld waarop B2C bedrijven dit het best doen. Posts op Instagram van deze bedrijven zijn het meest effectief om 09.00 uur, om 13.00 uur en om 21.00 uur.
B2B bedrijven
Voor de B2B bedrijven ligt het net even anders. Deze bedrijven hebben niet te maken met specifieke tijdstippen die effectiever zijn dan andere tijdstippen, maar met tijdvakken. Als B2B bedrijf kun je het best posten op Instagram tussen 12.00 en 13.00 uur, tussen 17.00 en 18.00 uur of tussen 20.00 en 21.00 uur.
Software bedrijven
Software bedrijven zijn wat minder actief op Instagram, maar dat betekent natuurlijk niet dat je niet veel voordeel uit Instagram kunt halen. Dit kan absoluut, zeker wanneer je rekening houdt met de meest effectieve tijdstippen voor posts op Instagram. Voor de softwarebedrijven zijn het drie tijdstippen, namelijk 11.00 uur, 13.00 uur en 17.00 uur.
Zorgbedrijven
Zorgbedrijven zijn in opkomst op Instagram. Natuurlijk moet je er als zorgbedrijf altijd rekening mee houden dat je niet alles mag posten. Je hebt extra te maken met de privacywetgeving. Maar, als je leuke posts hebt, dan kun je er zeker veel voordeel uithalen. Zorgbedrijven kunnen op Instagram het best posten om 10.00 uur en om 14.00 uur.
Mediabedrijven
Voor mediabedrijven zijn er drie tijdstippen vastgesteld waarop de posts nét even beter worden ontvangen dan op andere tijdstippen van de dag. Het is voor deze bedrijven wel fijn dat de tijdstippen zich verspreiden over de werkdag. Het gaat om de volgende tijdstippen: 09.00 uur, 12.00 uur en 15.00 uur.
Educatiebedrijven
De educatiebedrijven blijven nog een beetje achter op Instagram. Ook zij kunnen zeker succes halen uit het posten op Instagram, maar voor nu is er wel maar één tijdvak voor deze bedrijfstak waarin het posten extra effectief is. Je kunt het best posten tussen 17.00 en 18.00 uur.
Meer inspiratie nodig voor je posts op Instagram?
Veel bedrijven vinden het moeilijk om goede, steeds wisselende onderwerpen te vinden voor posts op Instagram. Wij helpen deze bedrijven graag. In ons boek ‘101 posts voor op social media’ vind je veel ideeën voor posts op Instagram. Je kunt het boek hier bestellen.