Wat kan een PR-campagne voor je SEO doen?
Dat je als bedrijf aan zoekmachineoptimalisatie moet doen om te zorgen dat je site door het grote publiek gevonden kan worden, is niets nieuws. Dat PR marketing een belangrijk onderdeel is van een SEO-campagne, is voor sommigen wel nieuw. Het is namelijk niet altijd genoeg om te zorgen dat je de juiste zoektermen op je site gebruikt en dat je willekeurige links vanaf andere sites naar jouw pagina aanlegt. De inhoud is ook belangrijker en wordt ook steeds belangrijker. Vandaar dat een uitgekiende PR-campagne van groot belang is.
Zorg voor kwalitatieve backlinks voor de beste resultaten
Vroeger kon je willekeurige artikelen plaatsen op andere sites met daarin een link naar jouw website. Zoekmachines zagen enkel de links en keken niet naar de inhoud van het artikel. Tegenwoordig is dat anders. De inhoud van het artikel is belangrijk voor de waardering van de link. Dit vraagt dat je relevante artikelen over jouw bedrijf op sites moet plaatsen die aan jouw bedrijf gerelateerd zijn. Het idee hierachter is simpel: een specialist die iets aanraadt, is geloofwaardiger dan iemand zonder verstand van zaken.
Wil je een effectieve SEO-campagne voeren, dan is het dus van belang om hoogwaardige backlinks te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan nieuwsberichten op populaire nieuwssites. Een goed PR bureau kan je helpen om deze backlinks te plaatsen.
PR-campagne vergroot de autoriteit van je bedrijf
Stel dat je een goed restaurant zoekt, aan wiens mening hecht je dan meer waarde: een elektricien die een goed restaurant kent, of een chef-kok? De chef-kok zal het winnen, want die praat over zijn eigen specialisme. Autoriteit is belangrijk en daarom moet je als bedrijf zorgen dat je je autoriteit vergroot. Dat doe je door op je website niet alleen maar je product te verkopen, maar door ook informatie te bieden. Klanten prikken vaak moeiteloos door verkooppraatjes heen.
Bovendien heeft de klant vragen en die kun je als autoriteit beantwoorden. Door aan je vertrouwen te werken, help je niet alleen je klant beter, je trekt ook weer nieuwe klanten aan omdat men na verloop van tijd weet dat je door jou goed geholpen wordt. Online zorgt dit ervoor dat andere sites weer naar jouw pagina zullen verwijzen. Zo zul je zien dat je een steeds betere positie zal veroveren.
Naamsbekendheid leidt tot een hogere conversie
Een goede PR-campagne zorgt ervoor dat steeds meer mensen je bedrijf kennen. Je kunt daarom steeds meer bezoekers op je site verwachten. Zorg ervoor dat je hen hier goed ontvangt, dat wil zeggen dat je ze de juiste informatie biedt en hen overhaalt om met jou in zee te gaan. Dan zullen steeds meer bezoekers klanten worden. Dit noemen we de conversieratio.
Wil je alles uit je PR-campagne halen, zorg er dan voor dat je met een specialist in zee gaat. Die kan een gerichte campagne opzetten waarmee je concreet aan je doelen kunt werken. Je zult zien dat je al snel de vruchten zult plukken van deze rendabele investering.