Re-branding op social media: 3 tips!
Re-branding verdient zeker je aandacht. Waarom? Omdat dit een geweldige manier kan zijn om jouw merk nieuw leven in te blazen in het digitale tijdperk waar we in leven. Daarnaast is re-branding ook uitstekend in te zetten voor het optimaliseren van resultaten. Sommige bedrijven zien een extreme toename van betrokkenheid en volgers op social media dankzij het herontwerp van hun merk. Een heel bekend voorbeeld van een merk die er veel voordeel uit heeft gehaald is snoepmerk Smarties.
Aan de slag met re-branding
Re-branding kan voor jouw merk zeker een geweldige keuze zijn, maar er zijn wel een aantal zaken waar je rekening mee moet houden. Re-branding is niet iets om zomaar even in te duiken. Je hebt een goed plan nodig en je moet goed weten waar je naartoe wilt met je merk. Wij geven je graag 3 tips voor als jij ook op social media aan de slag wilt met re-branding.
1. Visual boarding
Visual boarding heeft zeker je aandacht nodig als het om re-branding gaat. Maak een zogenaamd visueel merkbord en vraag je steeds opnieuw af hoe jouw merk visueel tot leven komt. Probeer eens andere zaken uit, bijvoorbeeld door een kleur in het ontwerp te veranderen of door alleen maar het lettertype aan te passen. Zelfs het kleinste verschil kan juist het grootste verschil maken voor je merk.
Probeer, test en voer uit. Ga eens aan de slag met Photoshop en breng pas iets naar buiten als je er echt zeker van bent. Bedenk je dat de eerste paar beelden die je na een re-brand in de wereld brengt het meest onthullend zijn over welke kant je op wilt met je merk.
2. Tijd voor nieuwe fotografie
Als er iets is waar veel merken aan vast blijven houden, dan is het wel beeldmateriaal. Fotografie lijkt nooit te veranderen. Juist dit is wel nodig wanneer je aan de slag gaat met re-branding. Configureer je kleuren, je logo en je lettertypen. Ga vervolgens aan de slag met het tot leven brengen van het geheel. Hierdoor is fotografie een integraal onderdeel. Investeer in goede, duidelijke en opvallende fotografie.
Denk goed na over zaken. Bedenk bijvoorbeeld welk kleurenschema het meest logisch is voor jouw merk. Neem geen snelle beslissingen, maar overweeg alles nauwkeurig. De foto’s op Instagram speelden een belangrijke rol in de succesvolle re-branding van Smarties.
3. Voeg creatieve elementen toe
Tijd om te gaan focussen op je content. Het is belangrijk om goed duidelijk te zijn over je re-branding. Het is daarom goed om in eerste instantie te zorgen voor evergreen content in de nieuwe stijl. Je kunt altijd nog ‘vluchtige content’ gebruiken om mee te experimenteren. Het is belangrijk om creatieve elementen aan de mix toe te voegen. Hierbij kun je denken aan een unieke, opvallende omslagfoto op je Facebook bedrijfspagina, maar natuurlijk ook aan een YouTube video die alle aandacht naar zich toe weet te trekken.
Focus vooral op video!
Een extra tip die wij je mee willen geven voor re-branding is wel: focus vooral op video. Niets is zo krachtig om iets tot leven te brengen én over te brengen als de video. Vind je het lastig om een effectieve video te maken voor deelname in het re-branding proces? Wij zijn er om je te ondersteunen wanneer jij dat wilt. Neem gerust contact met ons op voor meer informatie of advies, ook als het gaat om social media activiteiten met de focus op re-branding.