Heeft realtime marketing de toekomst?
We horen meer en meer over realtime marketing. Zou dat dan toch betekenen dat we die tak van marketing meer aandacht moeten gaan geven? Waarschijnlijk wel! Een Amerikaans marketingbureau, Wayin, voerde onderzoek uit naar realtime marketing. Hierbij waren 200 managers betrokken die actief zijn in de wereld van realtime marketing. De conclusie is duidelijk: realtime marketing is een blijvertje!
Wat is realtime marketing eigenlijk?
Mocht je nog niet hebben gehoord van realtime marketing, dan leggen we het natuurlijk graag even kort uit. Realtime marketing is makkelijk gezegd: actuele marketing. Realtime marketeers zijn de meest creatieve marketeers in hun vakgebied. Zij zijn namelijk in staat om direct in te haken op de actualiteiten. Ontstaat er een trend of is er ‘hot news’? Dan haken zij hier direct op in. Dit direct actie ondernemen op het gebied van marketing wordt ook wel realtime marketing genoemd. Er is geen plan, maar er wordt direct iets uit de mouw geschud als het nodig is.
Realtime marketing wordt steeds groter
Oreo, het bekende koekjesmerk, wist uitstekend in te haken op een enorme stroomstoring. Sindsdien is realtime marketing een vast onderdeel van de marketingstrategie van Oreo. Dit bedrijf heeft een heel nieuwe vorm van marketing in gang gezet voor grote bedrijven. Nu volgen de kleinere ondernemingen. Er komt dan ook nog lang geen einde aan realtime marketing. Sterker nog, volgens het onderzoek rapporteert 98 procent van de respondenten een positief rendement op hun real-time marketinginspanningen.
Resultaten van het onderzoek
Bijna alle realtime marketeers in managementfuncties merkten dus een positief rendement. Dit is al een heel hoog percentage. Ook de overige conclusies uit het onderzoek liegen er niet om. Maar liefst 89 procent van de respondenten heeft de real-time marketinginspanningen volledig gekoppeld aan meetbare bedrijfsdoelen. Meer dan de helft, namelijk 56 procent, gelooft dat real-time marketing helpt bij het opbouwen van klantrelaties. 59 procent van de 200 deelnemende realtime marketeers is van plan zijn real-time marketingbudget in de komende jaren te verhogen.
Pas wel op met realtime marketing
Realtime marketing is dus een blijvertje en zeker een marketingvorm waar bedrijven rekening mee moeten gaan houden. Het is zeker goed om een deel van de marketingfocus te verplaatsen naar deze vorm van marketing. Toch is het wel belangrijk om altijd de aandacht erbij te houden. Juist omdat er een snelle en creatieve manier van werken vereist is ben je ook gevoeliger voor het maken van fouten. Wat voor de één tegen de grens aan zit gaat er voor de ander overheen. Als je indruk wilt maken moet je tegen de grens aan gaan zitten, maar je mag zeker niet een stapje te ver gaan. Dit betekent dat je al je realtime marketing acties goed moet overwegen. Je zal niet de eerste zijn die schade ondervindt door realtime marketing dat nét even te ver gaat.
Realtime marketing aanvullen
Je kunt niet ‘leven’ van realtime marketing. Als bedrijf moet je voortdurend aanwezig zijn, zeker op social media. Je hebt dus ook gewone posts nodig om actief te blijven. Kun jij wel wat extra inspiratie gebruiken voor je social media posts? Dan kun je ons boek ‘101 posts voor op social media‘ bestellen.