3 redenen waarom bedrijven stoppen met social media
Stoppen met social media; waarom zou je dat doen? Goede vraag! Zeker in deze tijd is het voor bedrijven juist heel belangrijk om actief te zijn op de sociale kanalen. Ben je als bedrijf niet op social media aanwezig, dan laat je gegarandeerd mooie kansen liggen. Zonde! Toch zijn er bedrijven die van het ene op het andere moment stoppen met social media. Zo verschijnen er nog posts en ineens blijft het ernstig stil. Hoe komt dat? Wij vertellen je er graag meer over.
Hierom stoppen bedrijven hun social media activiteiten
Natuurlijk heeft ieder bedrijf eigen redenen om te stoppen met social media. Het gaat in veel gevallen niet eens heel bewust. Er wordt niet ineens de beslissing genomen dat er per direct gestaakt wordt met alle social media activiteiten. Meestal sluipt het erin. Het zakelijke account is heel actief voor een tijdje, vervolgens zwakken de activiteiten af en dan ineens is het zakelijke account helemaal niet meer actief. Dit is dé manier waarop veel zakelijke social media accounts uiteindelijk uitdoven. We zien dat deze bedrijven vaak stoppen met social media om één van de volgende 3 redenen.
1. Een gebrek aan tijd
Social media kost gewoon tijd. Grote bedrijven kunnen social media experts of marketeers inschakelen om alle activiteiten op de sociale kanalen op zich te nemen. Voor de kleinere bedrijven en ZZP’ers geldt dit echter vaak niet. Zij voeren alle social media activiteiten zelf uit. Als het dan ineens drukker wordt binnen het bedrijf, dan ontstaat er een tijdsgebrek. De keuze is dan snel gemaakt. De tijd moet worden besteed aan de core business. Dat betekent dat de tijd die aan social media werd besteed komt te vervallen. Een gebrek aan tijd in de agenda is dus vaak een reden waarom bedrijven stoppen met social media.
2. Een gebrek aan resultaten
Een andere belangrijke reden voor bedrijven om met social media te stoppen is het gebrek aan resultaten. Het is natuurlijk bijzonder vervelend als je ergens veel tijd in steekt en er vervolgens niets voor terugkrijgt. Vaak zijn de resultaten mager, zeker in het begin. Het is dan ook zo dat het opbouwen van bekendheid, een imago en geloofwaardigheid gewoon tijd kost. Je moet door een periode van veel inzet leveren en minder terug ontvangen dan je waarschijnlijk had verwacht. Het is dé formule om het op te geven. Dit is zeker zonde, want elk bedrijf – groot en klein – kan impact bereiken op social media. Resultaten bereik je niet over nacht, zeker niet op social media. Veel bedrijven worden ontmoedigd door de uitblijvende resultaten en geven op.
3. Een gebrek aan inspiratie
Zeker wanneer je begint met social media is het vrij gemakkelijk om voldoende inspiratie te vinden. Je hebt nog geen enkel onderwerp besproken en je zit vol tips, weetjes, adviezen en informatie over jouw branche, jouw product, je dienst of je merk. Maar, naar mate je meer posts hebt geplaatst wordt het moeilijker. Vroeg of laat krijgen we allemaal wel eens te maken met die zogenaamde writer’s block. Ineens is de inspiratie ver te zoeken en hoe harder je zoekt, hoe frustrerender het wordt. Veel bedrijven lopen hier uiteindelijk op vast. Ze hebben het gevoel alles al eens aangesproken te hebben en ze weten gewoon niet meer hoe zij nog succesvolle posts moeten creëren voor social media. Als het gebrek aan inspiratie te lang duurt, dan geef je vanzelf wel op. Zonde!
Hoe lossen wij deze gebreken voor jou op?
Heb jij een gebrek aan tijd, aan resultaten of aan inspiratie om je zakelijke social media pagina’s actief te houden? Dan kunnen wij je op meerdere manieren helpen. Wanneer je geen tijd hebt om social media bij te houden, dan kun je je social media activiteiten aan ons uitbesteden. Neem hiervoor gerust contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken. Wil je het liever zelf doen, maar heb je te maken met een gebrek aan resultaten? Volg dan een social media training bij ons, zodat je leert hoe jij ook het maximale uit je social media activiteiten haalt. Heb je te maken met een gebrek aan inspiratie? Bestel dan ons boek 101 posts voor op social media en je zit nooit meer zonder inspiratie voor je posts!