5 redenen waarom jij niet het maximale uit social media haalt
We horen het wel vaker. Bedrijven geven aan dat zij super actief zijn op social media, maar dat zij hier weinig voor terugkrijgen. Een snelle conclusie is dan: social media werkt niet voor mij. Dat is natuurlijk onzin. Het maakt niet uit of je een groot of klein bedrijf of een ruime of specifieke doelgroep hebt. Social media werkt altijd en voor iedereen. Waarom heb jij dan niet zo veel invloed op social media zoals je willen hebben? Dit kan aan meerdere dingen liggen. In deze blog worden de meestvoorkomende social media fouten op een rijtje gezet.
Hier gaat het het vaakst verkeerd op social media
Er wordt wel eens gedacht dat er niet méér nodig is voor een optimaal bereik dan enkel zo veel mogelijk posten op social media. Het tegendeel is waar. Op de eerste plaats is er zeker wel meer nodig dan enkel regelmatig posten. Op de tweede plaats kan te veel posten je juist tegenwerken. Waar gaat het nu het vaakst verkeerd op social media? Wat zijn de belangrijkste redenen waarom bedrijven niet het maximale effect halen uit hun social media kanalen? Wij benoemen de top 5.
1. Te veel posten en te weinig bieden
Je kunt 100 posts op een dag plaatsen, maar geen enkele post publiceren waar je doelgroep echt iets aan heeft. Tja, dan zijn dan 100 weggegooide posts. Zonde van je moeite. Beter is het om gewoon elke dag één goede post te plaatsen, met belachelijk waardevolle inhoud voor jouw doelgroep. Daar gaat het namelijk om. Kwaliteit boven kwantiteit. Wissel de soorten content en zorg ervoor dat elk stukje content écht interessant is voor jouw doelgroep.
2. Op het verkeerde moment delen
De ene doelgroep is vooral in de avond actief op social media, omdat deze overdag werkt of op school zit. De andere doelgroep is vooral in de ochtend of in de middag actief. Als jij een doelgroep hebt die vooral in de avond actief is, en jij post in de ochtend, dan is de kans klein dat jouw post in de avond nog gezien wordt door je doelgroep. Jouw post is dan allang op de achtergrond gedrukt door posts van andere partijen. Jij wilt posten op het moment waarop jouw doelgroep online is. Ontdek dus wanneer jouw doelgroep het meest actief is op social media om jouw ideale post-moment te bepalen.
3. Niets doen met relevant nieuws
De ene branche krijgt veel meer met nieuws en trends te maken dan de andere branche. Toch, voor elk bedrijf geldt wel dat er regelmatig nieuws is dat relevant is. Als je niet inhaakt op dit nieuws, dan laat je een kans liggen. Het is juist belangrijk om aan je doelgroep te laten zien dat jij ‘bij’ bent op het gebied van actualiteiten. Speel in op relevant nieuws om te zorgen voor meer engagement.
4. Bouw jouw fanbase bewust op
Ken je de ‘Lion’-trend op LinkedIn nog? Mensen gingen massaal met iedereen connecten. Het leek wel een wedstrijd te zijn wie zo veel mogelijk mensen aan het netwerk kon toevoegen in een zo kort mogelijke tijd. Waanzin! Het resultaat is dat je een ‘fanbase’ opbouwt die voor meer dan 90 procent niet waardevol voor je is. Zij connenten om het connecten en niet omdat zij daadwerkelijk geïnteresseerd zijn in jouw bedrijf of merk. Dit geldt voor alle sociale kanalen zo. Wees bewust in de fanbase die je opbouwt. Connect niet zomaar met iedereen en ga zeker geen volgers kopen. Je kunt beter een kleine groep betrokken volgers hebben dan een grote groep volgers die eigenlijk geen idee hebben wie jij bent.
5. Ontdek wat jouw doelgroep wil van jou
Sociaal luisteren… Dat is heel waardevol. Het betekent eigenlijk vooral dat je goed oplet op wat er over jou gezegd wordt. Dit kan onder je eigen posts zijn, maar natuurlijk ook op andere online plaatsen. Het is belangrijk om naar je doelgroep te luisteren, zodat je ontdekt wat jouw doelgroep van jou verwacht. Je kunt onder meer ontdekken wat zij van jou willen weten, waarover zij nog vragen hebben en waar zij wellicht advies bij nodig hebben. Door goed te luisteren naar je doelgroep kun je hen beter in de behoeften tegemoet komen met volgende posts.
Ga slim aan de slag met social media
De sociale kanalen bieden kansen aan elk bedrijf, groot en klein. Het gaat er vooral om hoe jij met de sociale kanalen omgaat. Dat is wat bepalend is voor jouw succes op social media. Wil jij effectiever en slimmer omgaan met social media, maar weet je niet goed hoe? Wij helpen je graag verder. Neem gerust eens contact met ons op of schrijf je in voor één van onze social media trainingen.