Regulier blog en SEO blog: wat zijn de verschillen?
Je kunt een regulier blog schrijven of je kunt een SEO blog schrijven. Leuk, maar wat zijn dan precies de verschillen en waar kies je het best voor? Wanneer je als bedrijf zakelijke blogs wilt gaan publiceren op je website en delen via social media, dan kies je eigenlijk altijd beter voor SEO blogs. Daarmee sla je namelijk twee vliegen in één klap. Je geeft de lezer informatie én je zorgt voor een goede ranking in Google.
Hoe zit het nu precies? In dit blog nemen we dag met je door!
Zakelijk bloggen met reguliere blogs en SEO blogs
Je kunt natuurlijk prima een combinatie maken tussen reguliere blogs en SEO blogs als het om zakelijk bloggen gaat. Het advies luidt wel om minimaal een aantal SEO blogs per jaar te plaatsen, zodat je gewoon goed werkt aan nieuwe rankings in Google. Vind je het daarnaast makkelijker om reguliere blogs te schrijven? Dan is dat natuurlijk helemaal prima. Wij geven je graag inzicht in de belangrijkste verschillen tussen een regulier blog en een SEO blog.
1. Het doel wat je wilt bereiken
Wil jij echt alleen vaste lezers, je vaste klanten, inspireren en informeren met je blogs? Dan is een regulier blog prima. Deze mensen weten jouw website te vinden om je zakelijke blogs te lezen en hoeven dus niet per se via Google binnen te komen. Wil jij juist nieuwe klanten aantrekken? Dan is het belangrijk dat jouw blogs via Google gevonden worden. Je wilt dus goede posities in de zoekresultaten bereiken. Daar heb je een SEO blog voor nodig.
2. De lengte van de tekst
Een ander belangrijk verschil is de lengte van de tekst. Een regulier blog kun je zo lang maken als je zelf wilt. Kom je maar aan 300 woorden? Dan is dat prima. Je schrijft het blog immers voor de vaste lezers en klanten, niet om een hoge ranking in Google te krijgen. Wil je SEO blogs schrijven om wel goede posities in de zoekmachine te krijgen? Dan moet je toch wel blogs schrijven met een minimale lengte van 500 woorden. Dat is echt het absolute minimum. Beter is het nog om minimaal 700 woorden te schrijven, maar voorwaarde hierbij is wel dat het SEO blog de waarde blijft houden. Ga dus niet aanvullen met loze informatie.
3. Een focus op keywords
SEO blogs worden altijd geschreven op basis van keywords. We hebben het dan over een focus keyword, dus het keyword dat centraal staat, en over gerelateerde keywords. Voorheen hadden we te maken met keyword density, maar dit is niet meer aan de orde. Wel is het belangrijk om keywords te gebruiken op natuurlijke wijze. Dit is niet nodig wanneer je een regulier blog schrijft. Je hoeft dan helemaal geen rekening te houden met keywords.
4. De juiste indeling van het blog
Alle blogs, regulier en voor SEO, hebben een goede indeling nodig. Dit is vooral belangrijk om het blog voor de lezer goed duidelijk en overzichtelijk te houden. Bij een regulier blog kun je gewoon subtitels en witregels invoegen waar je maar wilt. Gaat het om een SEO blog, dan is het belangrijk om keywords in subtitels te verwerken. Daarnaast is het belangrijk dat alinea’s niet langer zijn dan 150 woorden. Dit zorgt voor de juiste structuur en het makkelijk scannen van de tekst.
5. Toepassing van interne links
Tot slot ligt er een heel belangrijk verschil in het verwerken van links. Dit is niet noodzakelijk in reguliere blogs, al kun je het natuurlijk wel altijd doen. Het is geen verplichting. Voor SEO blogs is het invoegen van interne linkjes wel aan te raden. De linkjes kunnen door lezers worden gebruikt om door te klikken naar andere webpagina’s van jouw website. Dit zorgt ervoor dat zij langer op je website aanwezig zijn, wat weer leidt tot betere posities in Google.
Wil jij reguliere of SEO blogs laten schrijven?
Je kunt zelf reguliere blogs of SEO blogs schrijven, maar dit moet natuurlijk wel voor je weggelegd zijn. Als het schrijven van blogs je bloed, zweet en tranen kost, dan is het eigenlijk gewoon zonde van je tijd. Je kunt dan beter je blogs uitbesteden. Wij schrijven ze graag voor je, ongeacht het soort blogs dat jij wilt. Wil je meer informatie of advies? Neem dan gerust contact met ons op.