3 richtlijnen voor een goede medewerkers enquête
Steeds meer bedrijven kiezen voor het regelmatig uitdelen van een werknemers enquête. Waarom? Een belangrijke reden is het ontvangen van waardevolle feedback van personeel. Uiteindelijk weten de mensen op de werkvloer vaak het best waar de verbeterpunten te vinden zijn. Een andere belangrijke reden voor het laten invullen van een werknemers enquête is het creëren van een beeld over de werktevredenheid.
Zo maak je een werknemers enquête effectief
Bedrijven hebben steeds meer te maken met millennials op de werkvloer en dit zorgt ervoor dat er vaak een andere aanpak gerealiseerd moet worden. Millennials staan immers bekend als dé groep medewerkers die veel waarde hecht aan ontwikkeling en leren. Wanneer de huidige functie niet meer interessant is, dan twijfelen zij niet langer en stappen op. Werknemers enquêtes helpen om dit te voorkomen. Wij geven je 4 belangrijke richtlijnen voor het opstellen van een goede werknemers enquête.
1. Maak de enquête anoniem
Een groot deel van de millennials durft te spreken wanneer dit nodig is, maar dit geldt niet voor alle werknemers binnen je bedrijf. Er zijn altijd mensen die dingen ongezegd laten omdat zij bang zijn voor de gevolgen. Dit kan betekenen dat jij als bedrijf belangrijke ideeën misloopt. Om dit te voorkomen is het goed om de enquête anoniem in te laten vullen, zodat de medewerkers het idee hebben dat zij open en eerlijk feedback kunnen geven zonder hierop afgerekend te kunnen worden.
2. Herhaal de enquête met regelmaat
Zaken veranderen binnen je bedrijf. Op de eerste plaats verandert de werkomgeving, vooral omdat we leven in een wereld waarin de ontwikkelingen aan de lopende band doorgaan. Bedrijven moeten blijven aanpassen aan nieuwe tijden. Daarnaast veranderen ook de werknemers zelf en de werktevredenheid verandert mee. Om een constant goed beeld te hebben van wat medewerkers vinden, denken en willen is het belangrijk om de enquête met regelmaat te herhalen.
3. Hou het kort
Vraag bij het uitvoeren van je enquête alleen om informatie die je kunt gebruiken om betekenisvolle verandering te bewerkstelligen. Dit betekent dat je in de vragenlijst focust op punten die op dat moment en/of voor de toekomst van het bedrijf belangrijk zijn. Maak er geen eindeloos lange vragenlijst van, want dan verhoog je het risico dat de concentratie verloren gaat en antwoorden minder betrouwbaar worden. Houd de vragenlijst altijd zo kort mogelijk.
4. Gebruik de antwoorden
Enquêtes zijn niet alleen bedoeld om medewerkers het idee te geven dat zij een stem hebben. Deze vragenlijsten zijn vooral ook bedoeld om aan medewerkers te bewijzen dat zij een stem hebben. Hierin ligt een groot verschil. Het is belangrijk om te laten zien dat je aandacht besteedt aan de antwoorden, dat er echt iets mee gedaan wordt. Alleen dan gaan de medewerkers de waarde van de vragenlijst inzien en zullen zij er met het juiste enthousiasme mee aan de slag gaan.
Communiceer veranderingen
Vaak zorgen ingeleverde vragenlijsten voor veranderingen. Dit kunnen kleine of grote veranderingen zijn, maar in de regel zijn het natuurlijk wel veranderingen die zorgen voor een positievere uitkomst. Positief nieuws is nieuws om te delen, bijvoorbeeld via je website, via social media of via een blog. Een zakelijke blog is ideaal om in te zetten voor de communicatie met je doelgroep. Heb jij nog geen actief zakelijke blog, maar wil je deze wel? Dan helpen wij je graag. Je kunt het blog uitbesteden aan ons tegen een aantrekkelijk tarief.